Previous Page  14 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 14 / 44 Next Page
Page Background

14

TORE OPDAL HANSEN

Ordfører i Drammen

Drammen har som kjent gjennomgått en

formidabel byutvikling de siste 20 årene.

Fra å være den byen i Norge det ble laget

flest vitser om, til å bli en by som har blitt

belønnet med priser for byutvikling og

satsing på grønt- og bykvaliteter. Fra å

være en by med befolkningsnedgang etter

nedleggelsene i papirindustrien på 70- og

80-tallet, til å bli en av byregionene med

sterkest vekst i hele Norge.

Ikke minst har Drammen satset mye på å

utvikle de sentrale delene av byen. Etter

utbygging av elveparker, plasser, gågater

og torg, og fjerning av gjennomgangstra-

fikk, har flere og flere innsett at bysentrum

kan tilby gode bokvaliteter. Bare i kvartals-

bebyggelsen på Bragernes/Brakerøya byg-

ges det i skrivende stund 5–6 større bolig-

prosjekter, med 4–500 boliger, og flere

andre prosjekter vil realiseres innen kort

tid. Det er godt salg. Flere bosatte i sen-

trum vil gi en positiv spiral, som også

styrker handelen, uteliv og annen aktivitet

i sentrum.

I vekstprognosene til Statistisk sentralbyrå

vil byen vokse med rundt 20 000 innbyg-

gere innen 2035–2040. Kunststykket er å

klare en slik vekst uten å ta i bruk store

nye arealer langt fra bysentrum, tjeneste-

tilbud og infrastruktur. Gjennom arbeidet

med kommuneplanen har vi sett at vi kan

ta det aller meste av veksten ved å bygge

innenfor dagens byggesoner i Drammens-

dalen og langs fjorden. Dette er mulig ved

å utnytte flere områder med nedlagt in-

dustri og andre dårlig utnyttede arealer,

og transformere disse til bolig- og nærings-

områder med høy utnyttelse.

FJORDBYEN I DRAMMEN OG LIER

På Brakerøya planlegges utbygging av det

nye sykehuset for Vestre Viken. Det vil gi

startskuddet for et av de mest spennende

utviklingsområdene på Østlandet, nemlig

Lierstranda/Brakerøya. Lierstranda skal

få ny jernbanestasjon og kollektivknute-

punkt, og har en flott beliggenhet med ut-

sikt mot Drammensfjorden, og svært god

tilgjengelighet til både bane og vei. Der-

for planlegges også det nye sykehuset på

Brakerøya. Fjordbyen vil kunne få 10-

20 000 innbyggere og mange arbeids-

plasser.

VEI, SJØ OG BANE MØTES I DRAMMEN

I Drammen møtes vei, jernbane og havn,

og dette gjør byen til et knutepunkt for

både folk og gods. Toget, som går hvert

10. minutt, tar en halv time fra Drammen

til Oslo Sentralstasjon. Det er raskere enn

enkelte t-banestrekninger i Oslo. I den

nylig fremlagte Nasjonal transportplan

ligger det inne flere viktige vei- og bane-

prosjekter i Drammensområdet, noe som

vil styrke Drammen som knutepunkt og

etableringssted. Vestfoldbanen inngår i

intercitynettet på Østlandet, og Jernbane-

verket jobber for fullt med å planlegge

strekningen fra Drammen til Kobbervik-

dalen. Det skal også bygges dobbeltspor

mellom Drammen og Hokksund. Dette

vil styrke by- og tettstedssentrene i Dram-

mensregionen, og gi mer miljøvennlig

transport.

Fremtidens hovedvei mellomØstlandet og

Vestlandet skal bli E134, i følge anbefa-

lingen i Øst-vest-utredningen fra Statens

vegvesen. E134 kan også kobles sammen

med RV23 Oslofjordforbindelsen. Det vil

gi sammenhengende hovedvei utenom

Oslo, fra Vestlandet til E6 mot Sverige.

Dette vil gjøre Drammen til et enda vik-

tigere nasjonalt knutepunkt.

BYEN SOM TAR INITIATIV OG STYRING

Noe av nøkkelen til byutviklingssuksessen

er at kommunen har tatt initiativ, inves-

tert i fellesarealer og felles infrastruktur, og

tatt styring over utviklingen i kommunen.

Det er viktig at vi får etablert rett virk-

somhet på rett sted, både for å minimere

transportbehovet og for å skape en aktiv

og attraktiv by. Eksempelvis har vi bevisst

lokalisert høgskolen (Papirbredden kunn-

skapspark) i sentrum, fordi dette skaper

mer liv i sentrum, og for at byens nærings-

liv og kunnskapsmiljø trives og utvikles

best i nærheten av hverandre. På samme

måte har vi vært svært tydelig på at et nytt

sykehus for Vestre Viken, med 3–4000

ansatte, må bli plassert sentralt i byen, og

ikke på ei tomt langt utenfor byen.

Drammen skal fortsette å ta initiativ og

styring over byutviklingen, men i dette ar-

beidet må vi også være villig til å justere

fokus til å møte framtidens utfordringer.

Blant annet må vi i sterkere grad innstille

oss på «Det grønne skiftet», med fokus på

klima og omstilling til lavutslipps- og for-

nybarsamfunnet. Den veien har vi begynt

på, men den vil kreve mer av oss i årene

som kommer!

BYUTVIKLINGSSUKSESS

SOM FORTSETTER