Previous Page  3 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 3 / 44 Next Page
Page Background

3

INNHOLD

Drammen er klar til å gi gass

side 4

Språk

ingen hindring

side 10

Møteplass Strømsgodset

side 15

Stordalen satser på Drammen

side 17

Vil være der det skjer

side 18

Piql på vei ut i verden

side 20

Ungt entreprenørskap

side 23

Jakter på gründere

side 24

Samferdsel

kø, kork og kaos

side 26

Stevnemøte med Drammen

side 38

Hashtag hotellnerd

side 42

MØTEPLASS STRØMSGODSET

side 15

SAMFERDSEL

side 26

LEDER

FORVENTER STOR VEKST

NESTE UTGAVE KOMMER SEPTEMBER 2016

NÆRINGSLIVETS DAG OG EIENDOMSDAGEN

Drammen24 kommer ut med seks utgaver i året, fire regionale og

to nasjonale, og alle utgavene, også tidligere utgaver, kan leses

digitalt, nærmere bestemt på

drammen24.no

. På dette nettstedet

ligger også all informasjon om magasinet inkludert annonsepriser.

Neste utgave av Drammen24 er for øvrig i uke 37 og vil ha hoved-

fokus på Næringslivets dag og Eiendomsdagen. Og så avsluttes

Drammen24-året med en nasjonal utgave i uke 44 med tilflytting,

næringsetablering og omdømmekonferansen i fokus.

Årets fjerde utgave Drammen24 er ute, og det er mange

spennende og positive utviklingstrekk vi kan fortelle om.

Aktivitetsnivået i Drammensregionen er meget høyt, og når beslutningen

om lokalisering og bygging av nytt sykehus nå forhåpentligvis blir ende-

lig, er en av de viktigste brikkene for videre utvikling på plass. Debatten

om ny kommunestruktur i regionen pågår for fullt, og Fylkesmannen har

kommet med sin foreløpige anbefaling. Næringsforeningen i Drammens-

regionen engasjerer seg i denne debatten, og er av en klar oppfatning at

en ny storkommune i regionen vil være positivt for både næringsliv og

innbyggere.

Drammensområdet vil ha stor vekst i årene som kommer, blant annet på

grunn av sin sentrale og attraktive beliggenhet. Tilgjengelige boliger er

en viktig faktor i dette vekstscenariet, og Drammen er klar til å gi gass.

Les om planene for 20 000 nye boliger i denne utgaven av Drammen24.

Som et underliggende og interessant element ser vi fortsatt at antall

arbeidsplasser øker og arbeidsledigheten synker i Drammen.

Ellers har Petter Stordalens nye hotellplaner i Drammen. Et nytt konfe-

ransehotell med kapasitet til 500 konferansedeltakere plassert sentralt på

Strømsø, vil gi byen en ny dimensjon og nye muligheter. «Bærekraftig og

grønn byutvikling, yrende folkeliv og befolkningsvekst, gjør Drammen til

en viktig destinasjon for Nordic Choice Hotels», uttalte Torgeir Silseth,

administrerende direktør i selskapet, da nyheten ble lansert.

Vi omtaler også milliardsatsingen for å sikre optimal samferdsel og trans-

port i regionen i årene som kommer. Ordfører Tore Opdal Hansen snak-

ker varmt om Buskerudbypakke 2 i et intervju i bladet. Fra et nærings-

livsperspektiv er det ingen tvil om at den økonomiske belastningen ved

dårlig fremkommelighet er stor, og dette er noe vi sterkt ønsker å unngå.

Derfor støtter Næringsforeningen i Drammensregionen aktivt opp om

det viktige arbeidet med å sikre en bærekraftig infrastruktur. Verdens

største rederi, Maersk Line, har tro på utviklingen i regionen, og har

valgt å etablere seg med anløp i Drammen havn.

Det internasjonale konsulentselskapet WSP etablerer seg også nå i

Drammen med tanke på å bidra til utviklingen. De oppfatter Drammen

til å være en av byene på Østlandet med sterkest vekst i boligbygging og

næring, og gleder seg til å bli kjent med markedet og mulighetene.

Du kan også lese om byens kanskje sterkeste merkevare; Strømsgodset. I

tillegg til å være en meget veldrevet fotballklubb med sterkt fokus på ut-

vikling, har Strømsgodset vært en aktiv medspiller til næringslivet i form

av det å skape gode møteplasser og samarbeid.

God lesning!

Dag Lindseth Andersen

Styreleder i Næringsforeningen i Drammensregionen

TEMABIL AG UTGITT AV NÆRINGSFORENINGEN I DRAMMENSREGIONEN

UTGIVER:

Næringslivsforeningen i Drammensregionen

PROSJEKTLEDERE:

Ove Andheim (annonse, trykk og distribusjon) og Per-Jan Brekke (redaksjonelt)

DESIGN:

Oktan

FORSIDEFOTO:

Tord-Erik Andresen/Choice Hotels

REPORTASJETIPS:

Godt Sagt kommunikasjon · Tlf. 32 80 62 50 ·

post@godtsagt.no

TRYKK:

Polinor

OPPLAG:

60.000, distribuert med DN og Posten

ANNONSER:

Ove Andheim · Tlf. 905 90 706 ·

ove.andheim@oktan.no

ANSVARLIG REDAKTØR:

Hans Arne Odde · Tlf. 922 68 456 ·

hans.arne@godtsagt.no