Previous Page  29 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 29 / 44 Next Page
Page Background

29

TEMABIL AG UTGITT AV NÆRINGSFORENINGEN I DRAMMENSREGIONEN

Det er seksjonsleder for bygg i Rambølls

avdeling i Drammen; Stig Møllersen (bil-

det), som lufter det kontroversielle forsla-

get i tillegg til andre gjennomgripende

tiltak som 40 kilometers fartsgrense i

hovedfartsåren Rosenkrantzgata, parke-

ringshus inne i Bragernesåsen, innføring

av superbuss og egne busstraséer, forbud

mot store boligutbygginger i avsides områder der det ikke er til-

rettelagt for effektiv kollektivtransport og innføring av bompen-

ger rundt Drammen.

Rambøll-ingeniøren ønsker med dette å rope et lite varsko til

både politikere og planleggere om at det må sterk lut til for å

forhindre at man ender opp i et gedigent trafikkaos når byens

befolkning begynner å nærme seg 100 000 om 20 år.

MÅ TAS GREP

Og et bilfritt sentrum er blant forslagene Møllersen mener nå må

på politikernes bord.

– Det fungerer jo godt i en rekke andre europeiske byer allerede,

og det er ikke snakk om å stenge byen helt for biler. Sentrum kan

stenges bare deler av dagen, og varetransport og annet må jo

også fungere, påpeker Rambølls seksjonsleder. Han understreker

at det nå er viktig å få til en bevisstgjøring hos politikere, de sty-

rende myndigheter og innbyggerne om de enorme samferdsels-

og trafikkutfordringer regionen står overfor.

– Dersom det ikke gjøres store grep så kan Drammen ende opp

med å havne i en trafikal bakevje og tape terreng i konkurranse

med andre regionhovedsteder. Skal vi tiltrekke oss akademikere,

spennende arbeidskraft og bedrifter, så må vi fremstå som en

moderne og miljøvennlig by og et kult og innovativt arbeidssted.

Da kommer vi ikke utenom bruk av kraftige virkemidler, sier

Rambøll-ingeniøren som imidlertid ikke avviser at det også vil

være behov for å bygge nye bilveier i årene som kommer.

– Det er ikke noe galt med veiutbygging så lenge veien legges

under bakken og dermed frigjør arealene over og rundt til andre

formål, sier Møllersen.

KOLLEKTIVT OG BILFRITT:

I fremtiden blir det mange flere som skal reise i Drammensregionen, og kommunene tilsluttet Buskerudbyen arbeider nå for at skal bli enklere å reise

kollektivt, sykle eller gå. Denne illustrasjonen viser et eksempel på hvordan det kan bli seende ut på Bragernes Torg og langs Engene om noen år. Illustrasjon: Buskerudbyen

BØR VURDERE BILFRITT

SENTRUM

Dette var årets aprilspøk i Drammen, men konsulentgiganten Rambøll mener et bilfritt sentrum bør vurderes

seriøst som et av mange tiltak i forbindelse med den forventende trafikkøkningen i regionen.

T

ekst

: P

er

-J

an

B

rekke

SAMFERDSEL