

29
TEMABIL AG UTGITT AV NÆRINGSFORENINGEN I DRAMMENSREGIONEN
Det er seksjonsleder for bygg i Rambølls
avdeling i Drammen; Stig Møllersen (bil-
det), som lufter det kontroversielle forsla-
get i tillegg til andre gjennomgripende
tiltak som 40 kilometers fartsgrense i
hovedfartsåren Rosenkrantzgata, parke-
ringshus inne i Bragernesåsen, innføring
av superbuss og egne busstraséer, forbud
mot store boligutbygginger i avsides områder der det ikke er til-
rettelagt for effektiv kollektivtransport og innføring av bompen-
ger rundt Drammen.
Rambøll-ingeniøren ønsker med dette å rope et lite varsko til
både politikere og planleggere om at det må sterk lut til for å
forhindre at man ender opp i et gedigent trafikkaos når byens
befolkning begynner å nærme seg 100 000 om 20 år.
MÅ TAS GREP
Og et bilfritt sentrum er blant forslagene Møllersen mener nå må
på politikernes bord.
– Det fungerer jo godt i en rekke andre europeiske byer allerede,
og det er ikke snakk om å stenge byen helt for biler. Sentrum kan
stenges bare deler av dagen, og varetransport og annet må jo
også fungere, påpeker Rambølls seksjonsleder. Han understreker
at det nå er viktig å få til en bevisstgjøring hos politikere, de sty-
rende myndigheter og innbyggerne om de enorme samferdsels-
og trafikkutfordringer regionen står overfor.
– Dersom det ikke gjøres store grep så kan Drammen ende opp
med å havne i en trafikal bakevje og tape terreng i konkurranse
med andre regionhovedsteder. Skal vi tiltrekke oss akademikere,
spennende arbeidskraft og bedrifter, så må vi fremstå som en
moderne og miljøvennlig by og et kult og innovativt arbeidssted.
Da kommer vi ikke utenom bruk av kraftige virkemidler, sier
Rambøll-ingeniøren som imidlertid ikke avviser at det også vil
være behov for å bygge nye bilveier i årene som kommer.
– Det er ikke noe galt med veiutbygging så lenge veien legges
under bakken og dermed frigjør arealene over og rundt til andre
formål, sier Møllersen.
KOLLEKTIVT OG BILFRITT:
I fremtiden blir det mange flere som skal reise i Drammensregionen, og kommunene tilsluttet Buskerudbyen arbeider nå for at skal bli enklere å reise
kollektivt, sykle eller gå. Denne illustrasjonen viser et eksempel på hvordan det kan bli seende ut på Bragernes Torg og langs Engene om noen år. Illustrasjon: Buskerudbyen
–
BØR VURDERE BILFRITT
SENTRUM
Dette var årets aprilspøk i Drammen, men konsulentgiganten Rambøll mener et bilfritt sentrum bør vurderes
seriøst som et av mange tiltak i forbindelse med den forventende trafikkøkningen i regionen.
T
ekst
: P
er
-J
an
B
rekke
SAMFERDSEL