

26
Tiltakene i den foreslåtte Buskerudby-
pakke 2 vil etter ordførerens syn både løse
innbyggernes transportbehov og ivareta
miljøet på en god måte.
Buskerudbypakke 2 er en serie tiltak innen-
for kollektivtrafikk og bedre forhold for
syklende og gående i kommunene Dram-
men, Lier, Nedre Eiker og Øvre Eiker.
I tillegg er det viktige veianlegg. Målset-
tingen er at pakken blir vedtatt i Stor-
tinget våren 2017, og at det omfattende
kollektivløftet iverksettes våren etter. De
foreslåtte tiltakene i Buskerudbypakke 2
har en kostnadsramme på 12,4 milliarder
kroner over en 15-årsperiode.
Det store bildet handler om at innbygger-
tallet i de fire kommunene trolig vil vokse
med 30 prosent de neste 25 årene. Antal-
let arbeidsplasser vil også øke kraftig. I dag
er det rundt 36 000 arbeidsplasser bare i
Drammen. Over halvparten av disse er
besatt av folk som bor i andre kommuner.
Det vil si at Drammen har stor innpend-
ling. I tillegg er det cirka 16 000 som dag-
lig pendler ut fra Drammen. Dette setter
derfor samferdselsnettet på prøve. Med
den antatte veksten mot 2040 vil presset
bli langt større.
POSITIV VEKST
– Vi kan lukke øynene og håpe at dette går
over – og håpe at veksten ikke skaper mer
trafikk. Eller vi kan angripe situasjonen og
arbeide aktivt for å løse utfordringene som
følge av den ønskede veksten i folketallet.
Vi har valgt det siste, sier ordfører Tore
Opdal Hansen som også er leder av den
politiske styringsgruppen i Buskerudby-
samarbeidet.
Ordføreren er godt fornøyd med å være
en del av landets sterkeste vekstområder,
men er samtidig klar over at veksten frem-
kaller utfordringer som må løses. Han er
derfor svært komfortabel med at Vegvese-
net i sin tid tok initiativet til at kommu-
nene måtte sette seg ned og samarbeide
om fremtidens transportløsninger.
– De fire kommunene Drammen, Lier,
Nedre Eiker og Øvre Eiker har samarbei-
det med Kongsberg og Buskerud fylkes-
kommune om å lage en felles arealplan for
å legge opp til satsingen på kollektivtrafikk,
sykkel og gange. I tillegg skal etableringen
av nye boliger og arbeidsplasser knyttes
tettere rundt samferdselsknutepunktene i
kommunene, sier Opdal Hansen.
HYPPIGE BUSSAVGANGER
Ordføreren i Drammen har klokkertro på
at tiltakene i Buskerudbypakke 2 er svaret
på å unngå kø, kork og kaos i fremtiden.
– Dette er en sammensatt pakke hvor alle
transporttiltakene styrkes, men spesielt
den kollektive siden. Dette er avgjørende.
MILLIARDSATSING MOT KØ,
KORK OG KAOS
Drammens ordfører Tore Opdal Hansen (H) er tydelig på at en offensiv samferdselssatsing
er veien å gå for å møte den betydelige befolkningsveksten de neste 25 årene.
T
ekst
:
P
er
S
køien