Previous Page  26 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 26 / 44 Next Page
Page Background

26

Tiltakene i den foreslåtte Buskerudby-

pakke 2 vil etter ordførerens syn både løse

innbyggernes transportbehov og ivareta

miljøet på en god måte.

Buskerudbypakke 2 er en serie tiltak innen-

for kollektivtrafikk og bedre forhold for

syklende og gående i kommunene Dram-

men, Lier, Nedre Eiker og Øvre Eiker.

I tillegg er det viktige veianlegg. Målset-

tingen er at pakken blir vedtatt i Stor-

tinget våren 2017, og at det omfattende

kollektivløftet iverksettes våren etter. De

foreslåtte tiltakene i Buskerudbypakke 2

har en kostnadsramme på 12,4 milliarder

kroner over en 15-årsperiode.

Det store bildet handler om at innbygger-

tallet i de fire kommunene trolig vil vokse

med 30 prosent de neste 25 årene. Antal-

let arbeidsplasser vil også øke kraftig. I dag

er det rundt 36 000 arbeidsplasser bare i

Drammen. Over halvparten av disse er

besatt av folk som bor i andre kommuner.

Det vil si at Drammen har stor innpend-

ling. I tillegg er det cirka 16 000 som dag-

lig pendler ut fra Drammen. Dette setter

derfor samferdselsnettet på prøve. Med

den antatte veksten mot 2040 vil presset

bli langt større.

POSITIV VEKST

– Vi kan lukke øynene og håpe at dette går

over – og håpe at veksten ikke skaper mer

trafikk. Eller vi kan angripe situasjonen og

arbeide aktivt for å løse utfordringene som

følge av den ønskede veksten i folketallet.

Vi har valgt det siste, sier ordfører Tore

Opdal Hansen som også er leder av den

politiske styringsgruppen i Buskerudby-

samarbeidet.

Ordføreren er godt fornøyd med å være

en del av landets sterkeste vekstområder,

men er samtidig klar over at veksten frem-

kaller utfordringer som må løses. Han er

derfor svært komfortabel med at Vegvese-

net i sin tid tok initiativet til at kommu-

nene måtte sette seg ned og samarbeide

om fremtidens transportløsninger.

– De fire kommunene Drammen, Lier,

Nedre Eiker og Øvre Eiker har samarbei-

det med Kongsberg og Buskerud fylkes-

kommune om å lage en felles arealplan for

å legge opp til satsingen på kollektivtrafikk,

sykkel og gange. I tillegg skal etableringen

av nye boliger og arbeidsplasser knyttes

tettere rundt samferdselsknutepunktene i

kommunene, sier Opdal Hansen.

HYPPIGE BUSSAVGANGER

Ordføreren i Drammen har klokkertro på

at tiltakene i Buskerudbypakke 2 er svaret

på å unngå kø, kork og kaos i fremtiden.

– Dette er en sammensatt pakke hvor alle

transporttiltakene styrkes, men spesielt

den kollektive siden. Dette er avgjørende.

MILLIARDSATSING MOT KØ,

KORK OG KAOS

Drammens ordfører Tore Opdal Hansen (H) er tydelig på at en offensiv samferdselssatsing

er veien å gå for å møte den betydelige befolkningsveksten de neste 25 årene.

T

ekst

:

P

er

S

køien