

27
TEMABIL AG UTGITT AV NÆRINGSFORENINGEN I DRAMMENSREGIONEN
Det legges opp til en formidabel satsning
på buss der avgangene på enkelte ruter
skal bli så hyppig at folk ikke trenger å
tenke på rutetabellen. Bussatsingen må
gjennomføres for å takle befolkningsvek-
sten. Hvis ikke blir det ubehagelig å være
trafikant, oppsummerer ordføreren.
Tore Opdal Hansen vil ikke høre snakk
om å bygge ut veinettet slik at transport-
behovet hos innbyggerne løses av privat-
biler alene.
– Det er både urealistisk og umulig. Det
krever kapasitetsutvidelse på veinettet på
godt over 30 prosent. Utfordringene skal
løses på annet vis. Vi må bygge ut veiene
og skape kollektivfelter, slik at bussene
ikke blir stående i samme kø som bilene.
Dette har vi gode planer for på de viktig-
ste trafikkårene i Drammen, sier han.
NØDVENDIG MED BOM
Ordtaket med «søt kløe og sur svie» hører
også hjemme i Buskerudbypakke 2. For
å finansiere samferdselstiltakene blir det
nemlig satt opp et omfattende bomsta-
sjonsrigg i de fire kommunene. Dette ser
ordføreren som en del av virkeligheten.
– Rammebetingelsene er det staten som
bestemmer. Brukerbetaling kommer vi
ikke utenom. Men til gjengjeld er jeg sik-
ker på at staten vil stå ved sin utbygging
av dobbeltspor på jernbanen mellom
Drammen og Hokksund, og i tillegg gjøre
nødvendig utbygging av E134. Både tog-
satsing og utbygging av riks- og europa-
vei er tatt ut av Buskerudbypakke 2 for å
forenkle bildet. Disse utbyggingene ligger
i Nasjonal transportplan, og jeg er trygg
på at staten sørger for at dette blir oppfylt
etter at den politiske forankringen er gjort.
– Totalt sett sikrer tiltakene i Buskerudby-
pakke 2 at vi kan videreutvikle vårt om-
råde som vil være i sterk vekst fremover.
Samtidig sikrer også pakken at målene i
Stortingets klimaforlik innfris ved at vi
overfører økningen i transport fra privat-
biler til tog, buss, sykkel og gange, sier ord-
fører Tore Opdal Hansen.
SAMFERDSEL
KAMP MOT KØ:
Tiltakene i Buskerudbypakke 2 skal
sørge for at man unngår kø, kork og kaos på veiene
i Drammensregionen i framtiden.
SATSER KOLLEKTIVT:
– Det legges opp til en formidabel
satsning på buss der avgangene på enkelte ruter skal bli
så hyppig at folk ikke trenger å tenke på rutetabellen,
sier ordfører i Drammen; Tore Opdal Hansen som også er
leder av den politiske styringsgruppen i Buskerudbysamar-
beidet. Foto: Torbjørn Tandberg
BUSKERUDBYPAKKE 2
(DRAMMEN)
Dagens transportutfordringer er størst
i Drammen. Et effektivt transport-
system i Drammen er viktig for mange
– også i nabokommunene. Derfor
gjennomføres det flest tiltak her.
Sykkel og gange
Det skal brukes 640 millioner kroner til
utvikling av et sammenhengende sykkel-
veinett. I tillegg kommer det penger til
å gjennomføre tiltak for fotgjengerne.
Pendlerparkeringer
For å gjøre det lettere å kombinere bil og
kollektivmidler skal det bygges pendler-
parkeringer flere steder i Drammen.
Vei
Det skal bygges flere nye veier som skal
bidra til bedre fremkommelighet for dem
som må kjøre bil.
• Ny vei fra Øvre Sund bru via
Sundland og opp til E134
• Ny vei fra E134 opp til øvre
del av Konnerudgata
• Ny Svelvikvei og opprusting av
eksisterende Svelvikvei mellom
Rundtom og Solumstrand
• Firefeltsvei i Bjørnstjerne Bjørnsonsgate
• Nytt løp i Strømsåstunnelen
Buss
Det kommer en storstilt satsing på buss-
tilbudet i Drammen. Bussen skal sikres
bedre fremkommelighet, med blant
annet eget bussfelt i Rosenkrantzgata.
I tillegg vil mange ruter få langt flere
avganger enn det er i dag, både på dagtid,
kveldstid og i helgene, derav flere med
avganger hvert 5. minutt og 10. minutt.
FAKTA