Previous Page  27 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 27 / 44 Next Page
Page Background

27

TEMABIL AG UTGITT AV NÆRINGSFORENINGEN I DRAMMENSREGIONEN

Det legges opp til en formidabel satsning

på buss der avgangene på enkelte ruter

skal bli så hyppig at folk ikke trenger å

tenke på rutetabellen. Bussatsingen må

gjennomføres for å takle befolkningsvek-

sten. Hvis ikke blir det ubehagelig å være

trafikant, oppsummerer ordføreren.

Tore Opdal Hansen vil ikke høre snakk

om å bygge ut veinettet slik at transport-

behovet hos innbyggerne løses av privat-

biler alene.

– Det er både urealistisk og umulig. Det

krever kapasitetsutvidelse på veinettet på

godt over 30 prosent. Utfordringene skal

løses på annet vis. Vi må bygge ut veiene

og skape kollektivfelter, slik at bussene

ikke blir stående i samme kø som bilene.

Dette har vi gode planer for på de viktig-

ste trafikkårene i Drammen, sier han.

NØDVENDIG MED BOM

Ordtaket med «søt kløe og sur svie» hører

også hjemme i Buskerudbypakke 2. For

å finansiere samferdselstiltakene blir det

nemlig satt opp et omfattende bomsta-

sjonsrigg i de fire kommunene. Dette ser

ordføreren som en del av virkeligheten.

– Rammebetingelsene er det staten som

bestemmer. Brukerbetaling kommer vi

ikke utenom. Men til gjengjeld er jeg sik-

ker på at staten vil stå ved sin utbygging

av dobbeltspor på jernbanen mellom

Drammen og Hokksund, og i tillegg gjøre

nødvendig utbygging av E134. Både tog-

satsing og utbygging av riks- og europa-

vei er tatt ut av Buskerudbypakke 2 for å

forenkle bildet. Disse utbyggingene ligger

i Nasjonal transportplan, og jeg er trygg

på at staten sørger for at dette blir oppfylt

etter at den politiske forankringen er gjort.

– Totalt sett sikrer tiltakene i Buskerudby-

pakke 2 at vi kan videreutvikle vårt om-

råde som vil være i sterk vekst fremover.

Samtidig sikrer også pakken at målene i

Stortingets klimaforlik innfris ved at vi

overfører økningen i transport fra privat-

biler til tog, buss, sykkel og gange, sier ord-

fører Tore Opdal Hansen.

SAMFERDSEL

KAMP MOT KØ:

Tiltakene i Buskerudbypakke 2 skal

sørge for at man unngår kø, kork og kaos på veiene

i Drammensregionen i framtiden.

SATSER KOLLEKTIVT:

– Det legges opp til en formidabel

satsning på buss der avgangene på enkelte ruter skal bli

så hyppig at folk ikke trenger å tenke på rutetabellen,

sier ordfører i Drammen; Tore Opdal Hansen som også er

leder av den politiske styringsgruppen i Buskerudbysamar-

beidet. Foto: Torbjørn Tandberg

BUSKERUDBYPAKKE 2

(DRAMMEN)

Dagens transportutfordringer er størst

i Drammen. Et effektivt transport-

system i Drammen er viktig for mange

– også i nabokommunene. Derfor

gjennomføres det flest tiltak her.

Sykkel og gange

Det skal brukes 640 millioner kroner til

utvikling av et sammenhengende sykkel-

veinett. I tillegg kommer det penger til

å gjennomføre tiltak for fotgjengerne.

Pendlerparkeringer

For å gjøre det lettere å kombinere bil og

kollektivmidler skal det bygges pendler-

parkeringer flere steder i Drammen.

Vei

Det skal bygges flere nye veier som skal

bidra til bedre fremkommelighet for dem

som må kjøre bil.

• Ny vei fra Øvre Sund bru via

Sundland og opp til E134

• Ny vei fra E134 opp til øvre

del av Konnerudgata

• Ny Svelvikvei og opprusting av

eksisterende Svelvikvei mellom

Rundtom og Solumstrand

• Firefeltsvei i Bjørnstjerne Bjørnsonsgate

• Nytt løp i Strømsåstunnelen

Buss

Det kommer en storstilt satsing på buss-

tilbudet i Drammen. Bussen skal sikres

bedre fremkommelighet, med blant

annet eget bussfelt i Rosenkrantzgata.

I tillegg vil mange ruter få langt flere

avganger enn det er i dag, både på dagtid,

kveldstid og i helgene, derav flere med

avganger hvert 5. minutt og 10. minutt.

FAKTA