Previous Page  32 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 32 / 44 Next Page
Page Background

Det var i april i fjor at verdens største re-

deri, etter en kort og vellykket prøveperiode,

bestemte seg for å inngå en samarbeidsavtale

medDrammen havn. Prøveperioden og avta-

len, som ikke er tidsbegrenset, var også sterkt

medvirkende til den rekordstore container-

trafikken ved Drammen havn i fjor. I løpet

av 2015 ble det håndtert cirka 65 000 TEU

(standard 20 fots containere), noe som var en

økning på nesten 90 prosent. Mesteparten av

den sterke økningen skyldes inntredenen til

Maersk Line.

PRESTISJEFYLT

Havnedirektør Einar Olsen anser det som

svært positivt for næringslivet i Drammens-

regionen at et oversjøisk rederi nå benytter

Drammen siden dette åpner flere muligheter

til å ta i bruk sjøveien som et kostnadseffek-

tivt, sikkert og miljøvennlig transportalter-

nativ.

– Det er både spennende, gledelig og ikke

minst prestisjefylt at et stort rederi som Ma-

ersk Line velger å benytte Drammen havn.

Avtalen bekrefter vår solide posisjon som en

moderne og intermodal havn. Samtidig ut-

fordret Maersk oss på kapasitet da de valgte

å bruke oss som hovedhavn. Vi hadde rik-

tignok allerede investert i økt krankapasitet,

men vi var også nødt til å utvide arealene,

bygge nye internveier og ny port. Det har

gjort oss bedre i stand til serve både Maersk

og andre rederi også i årene som kommer,

sier havnedirektør Einar Olsen.

ET MILJØVALG

Og administrerende direktør for Maersk

Line Norge, Marit Vårdal, er svært fornøyd

med samarbeidet med Drammen havn så

langt.

– Vi valgte å prøve ut Drammen i en periode

med rekordvekst i volumet ved Maersk, og

det viste seg å være et vellykket valg. Derfor

ble det også et permanent valg etter hvert.

Vi følte oss veldig velkomne, og de la alt til

rette for at ting skulle fungere best mulig.

Drammen havn er dessuten veldig fleksible,

og havna er lokalisert i et område med mye

industri, sier Vårdal som understreker at val-

get av Drammen også har vært et miljøvalg.

– Sjøveien er en miljøvennlig transportform,

og når vi i tillegg kan kombinere dette med

å frakte containerne videre på tog fra havna

på Holmen til Alnabru og Trondheim, så

stemte det veldig bra med vår miljøprofil,

sier Maersk-sjefen.

Etter at avtalen ble inngått i april i 2015

brukte Maersk utelukkende Drammen som

sin norske havn, men blant annet på grunn

av svikt i markedet, og ombygging av jern-

banen på Drammen havn, kommer deler av

trafikken til å bli ført tilbake til Oslo havn.

VERDENS STØRSTE VALGTE DRAMMEN

Redergiganten Maersk Line valgte Drammen havn som langsiktig samarbeidspartner,

noe som knytter byen til et verdensomspennende sjøtransportnettverk.

T

ekst

: P

er

-J

an

B

rekke

F

oto

: T

orbjørn

T

andberg

SAMFERDSEL