

Det var i april i fjor at verdens største re-
deri, etter en kort og vellykket prøveperiode,
bestemte seg for å inngå en samarbeidsavtale
medDrammen havn. Prøveperioden og avta-
len, som ikke er tidsbegrenset, var også sterkt
medvirkende til den rekordstore container-
trafikken ved Drammen havn i fjor. I løpet
av 2015 ble det håndtert cirka 65 000 TEU
(standard 20 fots containere), noe som var en
økning på nesten 90 prosent. Mesteparten av
den sterke økningen skyldes inntredenen til
Maersk Line.
PRESTISJEFYLT
Havnedirektør Einar Olsen anser det som
svært positivt for næringslivet i Drammens-
regionen at et oversjøisk rederi nå benytter
Drammen siden dette åpner flere muligheter
til å ta i bruk sjøveien som et kostnadseffek-
tivt, sikkert og miljøvennlig transportalter-
nativ.
– Det er både spennende, gledelig og ikke
minst prestisjefylt at et stort rederi som Ma-
ersk Line velger å benytte Drammen havn.
Avtalen bekrefter vår solide posisjon som en
moderne og intermodal havn. Samtidig ut-
fordret Maersk oss på kapasitet da de valgte
å bruke oss som hovedhavn. Vi hadde rik-
tignok allerede investert i økt krankapasitet,
men vi var også nødt til å utvide arealene,
bygge nye internveier og ny port. Det har
gjort oss bedre i stand til serve både Maersk
og andre rederi også i årene som kommer,
sier havnedirektør Einar Olsen.
ET MILJØVALG
Og administrerende direktør for Maersk
Line Norge, Marit Vårdal, er svært fornøyd
med samarbeidet med Drammen havn så
langt.
– Vi valgte å prøve ut Drammen i en periode
med rekordvekst i volumet ved Maersk, og
det viste seg å være et vellykket valg. Derfor
ble det også et permanent valg etter hvert.
Vi følte oss veldig velkomne, og de la alt til
rette for at ting skulle fungere best mulig.
Drammen havn er dessuten veldig fleksible,
og havna er lokalisert i et område med mye
industri, sier Vårdal som understreker at val-
get av Drammen også har vært et miljøvalg.
– Sjøveien er en miljøvennlig transportform,
og når vi i tillegg kan kombinere dette med
å frakte containerne videre på tog fra havna
på Holmen til Alnabru og Trondheim, så
stemte det veldig bra med vår miljøprofil,
sier Maersk-sjefen.
Etter at avtalen ble inngått i april i 2015
brukte Maersk utelukkende Drammen som
sin norske havn, men blant annet på grunn
av svikt i markedet, og ombygging av jern-
banen på Drammen havn, kommer deler av
trafikken til å bli ført tilbake til Oslo havn.
VERDENS STØRSTE VALGTE DRAMMEN
Redergiganten Maersk Line valgte Drammen havn som langsiktig samarbeidspartner,
noe som knytter byen til et verdensomspennende sjøtransportnettverk.
T
ekst
: P
er
-J
an
B
rekke
F
oto
: T
orbjørn
T
andberg
SAMFERDSEL