Previous Page  29 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 29 / 44 Next Page
Page Background

29

en omsetning på 550 millioner kroner,

har vært med på å forlenge levetiden til

både motorveibrua og Holmenbrua

i Drammen, i tillegg til viktige forbindel-

ser som Brevikbrua ved Porsgrunn, Ris-

øya bru i Tvedestrand, Tromøybrua ved

Arendal og Minnesundbrua ved Eidsvoll.

– Vi må også ta hensyn til vær og vind i

så store høyder. Blant annet er arbeiderne

sikret med fallseler når de bygger selve

stillasene, forteller Edgaras Anuzis som

er stillasingeniør i Consolvo. Edgaras un-

derstreker at stillasbygging handler om tre

ting: god planlegging, et solid system og

fokus på sikkerhet.

Stein Andersen i Statens vegvesen bekref-

ter at Consolvo og veivesenet har stått

overfor en krevende oppgave. – Det har

vært utfordrende arbeid med stillasering

på det meste av brua. Det er stor trafikk,

og brua går også over hustak og privatei-

endommer. I tillegg må det tas hensyn til

nærliggende jernbane og skipsanløp på

Glomma som setter begrensninger på stil-

lasbyggingen, sier Andersen.

BYGDE TUNNEL PÅ BRUA

– Det som er viktig når vi jobber i høyden

er å sikre området og trafikken under der

arbeidene foregår. I samarbeid med veive-

senet har vi gjort det vi kan for å redusere

belastningen for publikum ved å unngå å

stenge brua. Siden vi er opptatt av sikker-

het og solide og effektive løsninger så har

ikke det å jobbe om natten vært vurdert

som et godt alternativ da det er mindre

sikkert og ikke er like effektivt. Vi kom

derfor fram til en løsning der vi valgte å

bygge et tak over trafikken. Det fungerer

som en slags tunnel over midtspennet,

med sikkerhetsnett rundt i tillegg, slik at

vi kan holde brua åpen samtidig som vi

jobber for fullt uten risiko for passerende

trafikk, forklarer Consolvos anleggsleder

Kenneth Andersen, som det siste året har

pendlet fra hjemstedet Krokstadelva til

plankebyen.

SOLIDE LØSNINGER

Fredrikstadbrua-prosjektet har mange

involverte parter med hele fem godkjen-

ningsinstanser. Både Statens Vegvesen,

Veidirektoratet og underleverandører er

inne for å godkjenne arbeidet i tillegg til

tredjepartskontroll og egenkontroll. Et-

ter flere ulykker med reisverk til bruer

har veidirektoratet innskjerpet kontrollen

med stillaser som går over, under eller er

plassert så nært inntil offentlig vei at et

eventuelt sammenbrudd kan berøre om-

råde åpent for alminnelig ferdsel.

Vår erfaring er at fokus på sikkerhet gir

trygge og godt fungerende ansatte, god

lønnsomhet og fornøyde kunder, sier

Fredrik Røtter, daglig leder i Consolvo

AS.

ARBEIDENE

Under totalrehabiliteringen av Fredrik-

stadbrua har det vært benyttet materialer

og metoder tilpasset byggverkets egenart

på en måte som ikke reduserer de arkitek-

toniske og kulturhistoriske verdiene.

Alle bruas flater er rehabilitert inkludert

karbonforsterkninger på utvalgte kon-

struksjonsdeler og overflatebehandling av

stål og betong. Det er gjennomført tradi-

sjonell mekanisk betongreparasjoner og

vannmeisling. I tillegg er det utført min-

dre veiarbeider samt utarbeidet nytt bru-

rekkverk, nytt elektroanlegg med effekt-

belysning og et komplett nytt slitelag.

HØYT OPPE:

Arbeidene på Fredrikstadbrua er flyttet til midtspennet der Consolvo-arbeiderene er i aksjon 70 meter over vannet. Foto: Consolvo AS.

STILLASEKSPERT:

Consolvo regnes som en av landets fremst eksperter på

stillaser. Her er en av stillasbyggerne; Nerijus Diekontas, fotografert i en

liten pause på Fredrikstadbrua. Foto: Torbjørn Tandberg

VI MÅ TA HENSYN TIL VÆR OG

VIND I SÅ STORE HØYDER.

STILLASINGENIØR I CONSOLVO, EDGARAS ANUZIS

TEMABIL AG UTGITT AV NÆRINGSFORENINGEN I DRAMMENSREGIONEN