

29
en omsetning på 550 millioner kroner,
har vært med på å forlenge levetiden til
både motorveibrua og Holmenbrua
i Drammen, i tillegg til viktige forbindel-
ser som Brevikbrua ved Porsgrunn, Ris-
øya bru i Tvedestrand, Tromøybrua ved
Arendal og Minnesundbrua ved Eidsvoll.
– Vi må også ta hensyn til vær og vind i
så store høyder. Blant annet er arbeiderne
sikret med fallseler når de bygger selve
stillasene, forteller Edgaras Anuzis som
er stillasingeniør i Consolvo. Edgaras un-
derstreker at stillasbygging handler om tre
ting: god planlegging, et solid system og
fokus på sikkerhet.
Stein Andersen i Statens vegvesen bekref-
ter at Consolvo og veivesenet har stått
overfor en krevende oppgave. – Det har
vært utfordrende arbeid med stillasering
på det meste av brua. Det er stor trafikk,
og brua går også over hustak og privatei-
endommer. I tillegg må det tas hensyn til
nærliggende jernbane og skipsanløp på
Glomma som setter begrensninger på stil-
lasbyggingen, sier Andersen.
BYGDE TUNNEL PÅ BRUA
– Det som er viktig når vi jobber i høyden
er å sikre området og trafikken under der
arbeidene foregår. I samarbeid med veive-
senet har vi gjort det vi kan for å redusere
belastningen for publikum ved å unngå å
stenge brua. Siden vi er opptatt av sikker-
het og solide og effektive løsninger så har
ikke det å jobbe om natten vært vurdert
som et godt alternativ da det er mindre
sikkert og ikke er like effektivt. Vi kom
derfor fram til en løsning der vi valgte å
bygge et tak over trafikken. Det fungerer
som en slags tunnel over midtspennet,
med sikkerhetsnett rundt i tillegg, slik at
vi kan holde brua åpen samtidig som vi
jobber for fullt uten risiko for passerende
trafikk, forklarer Consolvos anleggsleder
Kenneth Andersen, som det siste året har
pendlet fra hjemstedet Krokstadelva til
plankebyen.
SOLIDE LØSNINGER
Fredrikstadbrua-prosjektet har mange
involverte parter med hele fem godkjen-
ningsinstanser. Både Statens Vegvesen,
Veidirektoratet og underleverandører er
inne for å godkjenne arbeidet i tillegg til
tredjepartskontroll og egenkontroll. Et-
ter flere ulykker med reisverk til bruer
har veidirektoratet innskjerpet kontrollen
med stillaser som går over, under eller er
plassert så nært inntil offentlig vei at et
eventuelt sammenbrudd kan berøre om-
råde åpent for alminnelig ferdsel.
Vår erfaring er at fokus på sikkerhet gir
trygge og godt fungerende ansatte, god
lønnsomhet og fornøyde kunder, sier
Fredrik Røtter, daglig leder i Consolvo
AS.
ARBEIDENE
Under totalrehabiliteringen av Fredrik-
stadbrua har det vært benyttet materialer
og metoder tilpasset byggverkets egenart
på en måte som ikke reduserer de arkitek-
toniske og kulturhistoriske verdiene.
Alle bruas flater er rehabilitert inkludert
karbonforsterkninger på utvalgte kon-
struksjonsdeler og overflatebehandling av
stål og betong. Det er gjennomført tradi-
sjonell mekanisk betongreparasjoner og
vannmeisling. I tillegg er det utført min-
dre veiarbeider samt utarbeidet nytt bru-
rekkverk, nytt elektroanlegg med effekt-
belysning og et komplett nytt slitelag.
HØYT OPPE:
Arbeidene på Fredrikstadbrua er flyttet til midtspennet der Consolvo-arbeiderene er i aksjon 70 meter over vannet. Foto: Consolvo AS.
STILLASEKSPERT:
Consolvo regnes som en av landets fremst eksperter på
stillaser. Her er en av stillasbyggerne; Nerijus Diekontas, fotografert i en
liten pause på Fredrikstadbrua. Foto: Torbjørn Tandberg
”
–
VI MÅ TA HENSYN TIL VÆR OG
VIND I SÅ STORE HØYDER.
STILLASINGENIØR I CONSOLVO, EDGARAS ANUZIS
TEMABIL AG UTGITT AV NÆRINGSFORENINGEN I DRAMMENSREGIONEN