Previous Page  28 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 28 / 44 Next Page
Page Background

28

I november neste år skal landets største

brurehabiliteringsprosjekt være ferdig, og

Fredrikstads landemerke skal fortsette å

få trafikken trygt over Glomma i flere nye

tiår. Den fredede buebrua vil blant annet

være karbonforsterket i en rekke av kon-

struksjonsdelene og rehabilitert med 200

tonn kubikk ny betong og nytt slitedekke.

I tillegg vil hovedbuen bli effektbelyst på

kveldstid og gangfeltet på den ene siden

vil være bredere.

Det var i mars i 2016 at Consolvo AS, som

har hovedbase på Tranby i Lier, startet

arbeidene med å montere stillaser under

den nå 60 år gamle buebrua som er 64

meter høy, 824 meter lang og har en sei-

lingshøyde på 39 meter. Nå er arbeidene

enda mer luftige i og med at aktiviteten

er flyttet til midtspennet over kjørebanen

med et stillas som nå rager 70 meter over

vannet og 30 meter over biltrafikken un-

der.

STILLAS- OG BRUEKSPERTER

Og dette har ikke vært noen enkel ut-

fordring for Consolvo som er blant

landets fremste eksperter på stillas-

bygging og rehabilitering av brukonstruk-

sjoner. Selskapet, som har 300 ansatte og

LIER-SELSKAP UTEN HØYDESKREKK

70 meter over vannet sørger Lier-selskapet Consolvos uredde stillaseksperter

for at rehabiliteringen av Fredrikstadbrua nå er i rute.

CONSOLVO-TRIO:

Anleggsleder Kenneth Andersen (t.v.), heltidsansatt

hovedverneombud Ståle Stensland og stillasingeniør Edgaras Anuzis

i Lier-selskapet Consolvo AS foran Fredrikstadbrua der rehabiliteringen

er i full sving. Foto: Consolvo AS