28
I november neste år skal landets største
brurehabiliteringsprosjekt være ferdig, og
Fredrikstads landemerke skal fortsette å
få trafikken trygt over Glomma i flere nye
tiår. Den fredede buebrua vil blant annet
være karbonforsterket i en rekke av kon-
struksjonsdelene og rehabilitert med 200
tonn kubikk ny betong og nytt slitedekke.
I tillegg vil hovedbuen bli effektbelyst på
kveldstid og gangfeltet på den ene siden
vil være bredere.
Det var i mars i 2016 at Consolvo AS, som
har hovedbase på Tranby i Lier, startet
arbeidene med å montere stillaser under
den nå 60 år gamle buebrua som er 64
meter høy, 824 meter lang og har en sei-
lingshøyde på 39 meter. Nå er arbeidene
enda mer luftige i og med at aktiviteten
er flyttet til midtspennet over kjørebanen
med et stillas som nå rager 70 meter over
vannet og 30 meter over biltrafikken un-
der.
STILLAS- OG BRUEKSPERTER
Og dette har ikke vært noen enkel ut-
fordring for Consolvo som er blant
landets fremste eksperter på stillas-
bygging og rehabilitering av brukonstruk-
sjoner. Selskapet, som har 300 ansatte og
LIER-SELSKAP UTEN HØYDESKREKK
70 meter over vannet sørger Lier-selskapet Consolvos uredde stillaseksperter
for at rehabiliteringen av Fredrikstadbrua nå er i rute.
CONSOLVO-TRIO:
Anleggsleder Kenneth Andersen (t.v.), heltidsansatt
hovedverneombud Ståle Stensland og stillasingeniør Edgaras Anuzis
i Lier-selskapet Consolvo AS foran Fredrikstadbrua der rehabiliteringen
er i full sving. Foto: Consolvo AS




