

24
TORE OPDAL HANSEN
Ordfører i Drammen
Drammenssamfunnet er i endring. Dette
blir vi stadig påminnet om, sist ved at
Stortinget vedtok kommunereformen,
som har resultert i at Drammen, Svelvik
og Nedre Eiker blir én kommune fra 2020.
Vi vokser, og både næringsliv og kommu-
nale tjenester blir mer sammenvevd enn
da vi alle sto på egne ben.
Byen står foran en periode preget av
tunge investeringer. Etter noen års sakte-
gang, som følge av finanskrisen i 2008, er
heisekranene tilbake. Det vi ser rundt oss
i dag er imidlertid kun forsmaken på det
vi har i vente.
Fram til 2030 er det planlagt offent-
lige investeringer i Drammen for om lag
30 milliarder kroner. Det blir cirka seks
millioner hver eneste dag i 13 år. De
tyngste prosjektene er ny intercitytrasé
sydover til Vestfold og det nye sykehuset
på Brakerøya. I tillegg skal Drammen
stasjon utvikles som kollektivknutepunkt,
og nytt knutepunkt for kollektivtrafikk
på Bragernes er allerede under bygging.
Ulike eiendomsutviklere har i tillegg
investeringsplaner for om lag 30 milliarder
kroner de nærmeste år.
Hver for seg er disse store prosjektene
viktige for utvikling av byen. De genererer
arbeidsplasser over tid og innbyggerne får
bedre transport- og helsetjenester. Men
dette gir også ringvirkninger. Sykehuset
er ikke bare sykehus, men en diger
arbeidsplass og et senter for utvikling av
kompetanse. Drammen helsehus vil bli
relokalisert på Brakerøya og det nye syke-
huset vil ha gravitasjon nok til å tiltrekke
andre virksomheter, ikke minst innenfor
helse og helseteknologi.
Sammen med Lier har Drammen
ambisiøse planer for utvikling av fjord-
byen langs Lierstranda, i forlengelsen av
det nye sykehuset. I dette området vil
private investeringer ligge til grunn for
utvikling av bolig- og næringsarealer, med
flere innbyggere og nye arbeidsplasser.
Og flere andre områder i byen skal trans-
formeres, - Sundland, Glassverket, Toll-
bukaia og Travbanen – for å nevne noen.
Drammen har som mål å skape én ny
arbeidsplass for hver annen nye innbyg-
ger. Og kommunen spiller på lag med
næringslivet for å realisere dette. Gjen-
nom det fireårige prosjektet Næringsvekst
2020 har vi sammen knesatt et arbeid for
å tiltrekke oss nye bedrifter og for å styrke
eksisterende næringer. Det er styrefart i
Drammen om dagen, og sammen med
næringslivet skal vi også ha en stø hånd
på rattet.
INVESTERER I MORGENDAGENS
DRAMMEN