Previous Page  24 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 24 / 44 Next Page
Page Background

24

TORE OPDAL HANSEN

Ordfører i Drammen

Drammenssamfunnet er i endring. Dette

blir vi stadig påminnet om, sist ved at

Stortinget vedtok kommunereformen,

som har resultert i at Drammen, Svelvik

og Nedre Eiker blir én kommune fra 2020.

Vi vokser, og både næringsliv og kommu-

nale tjenester blir mer sammenvevd enn

da vi alle sto på egne ben.

Byen står foran en periode preget av

tunge investeringer. Etter noen års sakte-

gang, som følge av finanskrisen i 2008, er

heisekranene tilbake. Det vi ser rundt oss

i dag er imidlertid kun forsmaken på det

vi har i vente.

Fram til 2030 er det planlagt offent-

lige investeringer i Drammen for om lag

30 milliarder kroner. Det blir cirka seks

millioner hver eneste dag i 13 år. De

tyngste prosjektene er ny intercitytrasé

sydover til Vestfold og det nye sykehuset

på Brakerøya. I tillegg skal Drammen

stasjon utvikles som kollektivknutepunkt,

og nytt knutepunkt for kollektivtrafikk

på Bragernes er allerede under bygging.

Ulike eiendomsutviklere har i tillegg

investeringsplaner for om lag 30 milliarder

kroner de nærmeste år.

Hver for seg er disse store prosjektene

viktige for utvikling av byen. De genererer

arbeidsplasser over tid og innbyggerne får

bedre transport- og helsetjenester. Men

dette gir også ringvirkninger. Sykehuset

er ikke bare sykehus, men en diger

arbeidsplass og et senter for utvikling av

kompetanse. Drammen helsehus vil bli

relokalisert på Brakerøya og det nye syke-

huset vil ha gravitasjon nok til å tiltrekke

andre virksomheter, ikke minst innenfor

helse og helseteknologi.

Sammen med Lier har Drammen

ambisiøse planer for utvikling av fjord-

byen langs Lierstranda, i forlengelsen av

det nye sykehuset. I dette området vil

private investeringer ligge til grunn for

utvikling av bolig- og næringsarealer, med

flere innbyggere og nye arbeidsplasser.

Og flere andre områder i byen skal trans-

formeres, - Sundland, Glassverket, Toll-

bukaia og Travbanen – for å nevne noen.

Drammen har som mål å skape én ny

arbeidsplass for hver annen nye innbyg-

ger. Og kommunen spiller på lag med

næringslivet for å realisere dette. Gjen-

nom det fireårige prosjektet Næringsvekst

2020 har vi sammen knesatt et arbeid for

å tiltrekke oss nye bedrifter og for å styrke

eksisterende næringer. Det er styrefart i

Drammen om dagen, og sammen med

næringslivet skal vi også ha en stø hånd

på rattet.

INVESTERER I MORGENDAGENS

DRAMMEN