Previous Page  7 / 28 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 7 / 28 Next Page
Page Background

7

prisene på bussen og få hyppigere buss-

avganger. Det burde også lages en «grønn

korridor» gjennom sentrum samt innføres

pendlerbusser med gratis pendlerparkering.

Det er også viktig passe på å beholde byens

«grønne lunger», og planlegge boligområder

som ikke genererer økt trafikk.

KATHRINE KIRKEVAAG,

RÅDGIVER FOR NÆRINGSLIV

I MEPEX

– Overordnet må vi

elektrifisere bilparken,

erstatte fossil energi

med fornybar energi,

alle bygg må være

energismarte og det

må legges bedre til rette for at flere kan gå

og sykle. I tillegg kan næringslivet gjøre det

enklere for oss forbrukere å være miljøbevis-

ste. De må produsere varer som kan repa-

reres og har lang levetid, og de kan legge til

rette for bruktbutikker og leasing av alt fra

sportsutstyr til møbler og klær. Næringslivet

kan også stille miljøkrav til sine leverandø-

rer og bli flinkere til å promotere de grønne

valgene. De må tenke sirkulærøkonomi, unn-

gå unødig avfall og sørge for å kildesortere

og gjenvinne avfallet. Serveringssteder og

hoteller må sørge for å redusere matsvinnet.

Vi forbrukere må på vår side bidra til et grønt

forbrukerskifte og påvirke produsentene til

å produsere mer miljøvennlige produkter.

MORTEN HOTVEDT,

ADM. DIREKTØR

I VESTAKSEN EIENDOM

– Framtidens by må

være grønn. Det må til

for at den skal forbli en

av fremtidens byer.

En grønn by har gode,

friksjonsfrie overganger mellom de for-

skjellige kollektivtilbudene, og til sykkel og

gående. Drammen har allerede en kommu-

ne som går foran med sine kommunale bygg.

Dette må vi få synligjort bedre, og vi private

utviklere må lære av det kommunen har

gjort. Drammen må satse på Smart City ved

å koble sammen hjem med skole og arbeid.

Drammen må fortsette å sette av flere grønne

byrom hvor mennesker kan møtes i grønne

lunger. Energiforbruk må kobles sammen i

flere prosjekter. Her må vi se energiutnyttelse

i en større sammenheng enn prosjekt for pro-

sjekt, og minst mulig forbruk totalt må være

målet. Vi ser for oss at prosjekter i byen kan

produserer mat på tak og i bakgårder som så

kan serveres i kantiner og på kjøkkenet hjem-

me. For at Drammen skal lykkes med dette

må vi ha aktører og politikere med visjoner,

kunnskap og gjennomføringsevne.

GRETE KARIN BERG, REGION-

DIREKTØR NHO BUSKERUD

– Det er antatt at an-

tall innbyggere i Bus-

kerudbyen vil øke med

29 prosent innen 2040.

For å følge opp nasjo-

nal klimapolitikk og

legge til rette for at

vekst i persontrafikk tas av tog, buss, sykkel og

gange, er det svært viktig at intensjonene og

prioriteringene i Buskerudpakke 2 gjennom-

føres. Strømsåstunnelen må oppgraderes for

å sikre effektiv gjennomgangstrafikk utenom

bykjernen, og jernbanen må utbedres slik

at det blir to tog i timen på hele streknin-

gen mellom Drammen og Kongsberg. Disse

samferdselstiltakene er meget viktige forut-

setninger for Drammen som en grønnere by.

Arealutvikling og samferdselsløsninger må

dessuten henge i hop på en god måte slik at

det også legges til rette for næringsutvikling

og flere arbeidsplasser.

ELISABETH SJÖDAHL,

FØRSTEAMANUENSIS VED

ARKITEKTUR- OG DESIGN-

HØGSKOLEN

– En grønn by integre-

rer det «blå». Virknin-

gene av klimaendrin-

ger i Norden fører til

mer regn som kommer

i korte perioder, noe som gir vannhåndtering

en sentral rolle for fremtidig byplanlegging.

Vannet blir viktig i en by som Drammen.

Byen kommer til å trenge flere flinke by-

planleggere og utviklere som kan lese av de

underliggende landskapsstrukturene og gjøre

en byplanlegging på landskapets premisser.

Men vi må tenke nå! I våre studier, som ut-

arbeides gjennom forskning og praksis, ser

vi på hvordan det går å håndtere flom og

samtidig opprette flere verdier, som energi,

sosiale aspekter, produksjon og rekreasjons-

verdier, samt bli et nettverk for mobilitet som

binder sammen de ulike bydelene. Byplan-

leggingen er sentral for et holdbart samfunn

da den legger opp premissene for hvordan vi

kan leve våre hverdagsliv.

KONKURR ANS E KR A F T - GRØNN KONKURR ANS E KR A F T - GRØNN KONKURR ANS E KR A F T - GRØNN KONKURR ANS E KR A F T - GRØNN KONKU

MILJØBYEN DRAMMEN HAR ALLE

MULIGHETER TIL Å LIGGE I FORKANT

VIDAR HELGESEN, KLIMA- OG MILJØMINISTER