

13
Terje Sundfjord, det snakkes mye om
«grønn konkurransekraft». Hva legger
Brakar i dette begrepet?
For Brakar betyr grønn konkurransekraft
først og fremst at løsningene vi og våre
samarbeidspartnere tilbyr i fremtiden skal være mer
bærekraftige enn andre alternativer.
I hvilken grad kan man i det hele tatt se på et busselskap
som «grønt»?
Det handler veldig mye om å redusere utslipp av CO
2
. Og en
del om lokal forurensing. Jo flere som velger buss fremfor bil
fremover, desto mer CO
2
kan vi spare. Dersom alle bussene
hadde vært fulle, ville utslippene per passasjer kun vært på
rundt 19 g CO
2
-ekvivalenter per person-km. Dette er ni
ganger mer klimavennlig enn å kjøre bil alene.
I tillegg til at det miljøvennlig å reise kollektiv er det viktig at
teknologien og drivstoffet vi bruker er mest mulig fornybar.
Tror du folk flest, og de reisende ser på Brakar som
et grønt selskap?
Vi tror at stadige flere ser at Brakar er et godt miljøalternativ.
Husk at oppgraderinger av bussparken har gitt en kraftig
nedgang i lokal luftforurensing. I Drammensområdet har
luftkvaliteten med nye og moderne Euro VI-busser blitt
betydelig bedre. Det er jeg ganske sikker på at de fleste
har fått med seg.
Og nå planlegges det å sette inn helektriske busser
mellom Drammen og Mjøndalen allerede til høsten?
Ja, det blir en utrolig spennende satsing. Vi har kjøpt
seks elektriske busser, og vi håper at vi kan kjøre avganger
hvert 10. minutt. Lading vil skje på endestasjonene og
ta 6 – 8 minutter.
Og de videre planene for elektrifisering?
Vi håper at alle bybusser fra 2024 vil være elektriske.
Får vi på plass Buskerudbypakkke 2, kan det bli enda
tidligere.
Alle forstår at miljøregnestykket blir bra med elektriske
busser. Men hva med økonomien? Og billettprisene?
Vi tror at elektrisk drift er konkurransedyktig med diesel
og biogass. Prisene vil i hvert fall ikke gå opp på grunn
av overgang til elektrisk prøvedrift.
Så når tror du man kan vinke farvel til den siste
fossilbussen i Drammen?
Stortinget har stilt krav om null og lavutslippsbusser som
bruker fornybar drivstoff fra 2025, og det vil Brakar bidra
til å oppfylle.
Brakar skal utvikle og effektivisere kollektiv-
trafikken i Buskerud, øke antall kollektivreisende
og samtidig bidra til at Norge innfrir mål-
settingene fra Paris-avtalen. Terje Sundfjord er
adm. direktør i Brakar. D24 har snakket med
ham om kollektivselskapets grønne satsing.
www.brakar.noANNONSE
ANNONSE
Grønn
konkurranse-
kraft i
kollektiv-
trafikken.
Foto: Marit Grøttheim
Ill: NORCONSULT