Previous Page  13 / 28 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 13 / 28 Next Page
Page Background

13

Terje Sundfjord, det snakkes mye om

«grønn konkurransekraft». Hva legger

Brakar i dette begrepet?

For Brakar betyr grønn konkurransekraft

først og fremst at løsningene vi og våre

samarbeidspartnere tilbyr i fremtiden skal være mer

bærekraftige enn andre alternativer.

I hvilken grad kan man i det hele tatt se på et busselskap

som «grønt»?

Det handler veldig mye om å redusere utslipp av CO

2

. Og en

del om lokal forurensing. Jo flere som velger buss fremfor bil

fremover, desto mer CO

2

kan vi spare. Dersom alle bussene

hadde vært fulle, ville utslippene per passasjer kun vært på

rundt 19 g CO

2

-ekvivalenter per person-km. Dette er ni

ganger mer klimavennlig enn å kjøre bil alene.

I tillegg til at det miljøvennlig å reise kollektiv er det viktig at

teknologien og drivstoffet vi bruker er mest mulig fornybar.

Tror du folk flest, og de reisende ser på Brakar som

et grønt selskap?

Vi tror at stadige flere ser at Brakar er et godt miljøalternativ.

Husk at oppgraderinger av bussparken har gitt en kraftig

nedgang i lokal luftforurensing. I Drammensområdet har

luftkvaliteten med nye og moderne Euro VI-busser blitt

betydelig bedre. Det er jeg ganske sikker på at de fleste

har fått med seg.

Og nå planlegges det å sette inn helektriske busser

mellom Drammen og Mjøndalen allerede til høsten?

Ja, det blir en utrolig spennende satsing. Vi har kjøpt

seks elektriske busser, og vi håper at vi kan kjøre avganger

hvert 10. minutt. Lading vil skje på endestasjonene og

ta 6 – 8 minutter.

Og de videre planene for elektrifisering?

Vi håper at alle bybusser fra 2024 vil være elektriske.

Får vi på plass Buskerudbypakkke 2, kan det bli enda

tidligere.

Alle forstår at miljøregnestykket blir bra med elektriske

busser. Men hva med økonomien? Og billettprisene?

Vi tror at elektrisk drift er konkurransedyktig med diesel

og biogass. Prisene vil i hvert fall ikke gå opp på grunn

av overgang til elektrisk prøvedrift.

Så når tror du man kan vinke farvel til den siste

fossilbussen i Drammen?

Stortinget har stilt krav om null og lavutslippsbusser som

bruker fornybar drivstoff fra 2025, og det vil Brakar bidra

til å oppfylle.

Brakar skal utvikle og effektivisere kollektiv-

trafikken i Buskerud, øke antall kollektivreisende

og samtidig bidra til at Norge innfrir mål-

settingene fra Paris-avtalen. Terje Sundfjord er

adm. direktør i Brakar. D24 har snakket med

ham om kollektivselskapets grønne satsing.

www.brakar.no

ANNONSE

ANNONSE

Grønn

konkurranse-

kraft i

kollektiv-

trafikken.

Foto: Marit Grøttheim

Ill: NORCONSULT