Previous Page  6 / 28 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 6 / 28 Next Page
Page Background

6

HVA SKAL

TIL FOR AT DRAMMEN

BLIR EN GRØNNERE

BY?

Vi har spurt noen aktuelle personer, med miljø på den daglige agendaen,

om hva som skal til for at Drammen skal bli en grønne by.

Her er svarene vi fikk:

VIDAR HELGESEN, KLIMA- OG MILJØMINISTER

–Grønnkonkurransekrafthandleromatnorsk

næringslivmå omstille seg til å konkurrere i en

verden med en stadig strammere klimapoli-

tikk. Her kan myndighetene gå foran, sette

miljøkrav og skape nye markeder gjennom

offentlige anskaffelser. Næringslivet kan bi-

dra til innovasjon og utvikling av miljøvenn-

lig teknologi. Alle bedrifter, uansett om de

konkurrerer i globale eller regionale mar-

keder, må i framtiden levere grønnere og

smartere løsninger. Vi må utvikle kompakte

byer og bygge tett rundt kollektivknute-

punktene for å redusere transportbehov og

klimagassutslipp. Slik skaper vi levende og

attraktive handelssentrum med bedre frem-

kommelighet, også for næringstransporten.

Miljøbyen Drammen har alle muligheter til

å ligge i forkant av denne utviklingen.

MARIUS HOLM,

LEDER AV ZERO

– Drammen kan bli et

utstillingsvindu for nye

klimaløsninger, og vise

resten av Norge at det

er fullt mulig å kutte

utslipp og oppnå vekst

samtidig. Kommunen må gå foran og et-

terspørre klimavennlige løsninger i sine

innkjøp, alt fra energiproduserende skole-

bygg til elektriske bybusser. Drammens

næringsliv kan være med og levere de

beste, grønne løsningene. Da kan dere

både kutte utslipp og slik skape nye grønne

arbeidsplasser i regionen. I tillegg synes jeg

Drammen skal ta opp kampen med Oslo

og Bergen om å bli Norges elbil-hoved-

stad. Da er det viktig med fortsatt gratis

parkering og en kraftig utbygging av lade-

muligheter, både for personbiler, varebiler,

drosjer og tungtransport.

ELLEN

VISETH,

POLITISK

RÅDGIVER I BELLONA

–I en by er det transport

av varer og mennesker

som står for hoved-

delen av utslippene.

Alle byer må legge til

rette for at veitransporten skal bli utslipps-

fri. Bygging av nok ladestasjoner er helt

essensielt. I tillegg må alle nye kollektiv-

anbud ha krav om nullutslipps-løsninger.

Drammen har en stor havn, som absolutt

bør tilby landstrøm. I dag går skip på tom-

gang mens de ligger til kai. Dette bidrar

både til CO

2

-utslipp og dårlig byluft. Frem-

tidens havnebyer vil være renere og stillere

enn dagens havner. Det haster for kommu-

nen, borettslag og privatpersoner med å

bytte ut oljefyr i bygg. Her er det mulighe-

ter for de delene av næringslivet som tilbyr

fornybare løsninger. Bellona ber Drammen

om å huske på at også byggeplasser utgjør

en stor del av utslippene i en by som vokser.

I Oslo står byggeplasser for 20 prosent av

utslippene! Her har kommunen nå begynt

å stille krav om fossilfrie anleggsplasser. Det

bør også Drammen gjøre. Næringslivet har

allerede løsningene, så lenge byggherrene

etterspør dem.

UNE AINA BASTHOLM, TALS-

PERSON FOR MILJØPARTIET

DE GRØNNE

– Drammen har gode

forutsetninger for å bli

en by som leder an i det

grønne skiftet, med flere

gode og viktige institusjoner, som Høgskolen.

Vi politikere må legge til rette for at flere av

de som studerer blir i byen etter studiene.

Drammen kommune må sørge for bedre vil-

kår for gründere og innovasjon ved å stille

opp med for eksempel lokaler og kapital,

noe Miljøpartiet De Grønne foreslår i vårt

program og i forslag til statsbudsjett. Ikke

minst kan Drammen bli en enda mer attrak-

tiv, grønn by med flere sykkelveier og bedre

og rimeligere kollektivtransport. Det vil også

gjøre den ofte forurensede lufta i Drammen

bedre.

MARTIN LINDAL, BESTEFOR-

ELDRENES KLIMAAKSJON

DRAMMEN OG OMEGN

Drammen har hatt en

veldig positiv utvik-

ling de siste 30 åra, og

fremstår som en gan-

ske grønn by. Likevel

preger bilen bybildet, og til tider er luftforu-

rensingen et alvorlig helseproblem. For å løse

dette må bilkjøringen reduseres og det må

brukes med kollektiv transport samt sykkel

og gange. For å greie dette kan en lage flere

sykkelveier, gjøre sentrum bilfritt, innføre

gratis el-buss i ringrutene rundt sentrum,

satse på subsidiering av el-sykler, redusere

GRØNN KONKURR ANS E KR A F T - GRØNN KONKURR ANS E KR A F T - GRØNN KONKURR ANS E KR A F T - GRØNN KONKURR ANS E KR A F T - GRØNN