6
HVA SKAL
TIL FOR AT DRAMMEN
BLIR EN GRØNNERE
BY?
Vi har spurt noen aktuelle personer, med miljø på den daglige agendaen,
om hva som skal til for at Drammen skal bli en grønne by.
Her er svarene vi fikk:
VIDAR HELGESEN, KLIMA- OG MILJØMINISTER
–Grønnkonkurransekrafthandleromatnorsk
næringslivmå omstille seg til å konkurrere i en
verden med en stadig strammere klimapoli-
tikk. Her kan myndighetene gå foran, sette
miljøkrav og skape nye markeder gjennom
offentlige anskaffelser. Næringslivet kan bi-
dra til innovasjon og utvikling av miljøvenn-
lig teknologi. Alle bedrifter, uansett om de
konkurrerer i globale eller regionale mar-
keder, må i framtiden levere grønnere og
smartere løsninger. Vi må utvikle kompakte
byer og bygge tett rundt kollektivknute-
punktene for å redusere transportbehov og
klimagassutslipp. Slik skaper vi levende og
attraktive handelssentrum med bedre frem-
kommelighet, også for næringstransporten.
Miljøbyen Drammen har alle muligheter til
å ligge i forkant av denne utviklingen.
MARIUS HOLM,
LEDER AV ZERO
– Drammen kan bli et
utstillingsvindu for nye
klimaløsninger, og vise
resten av Norge at det
er fullt mulig å kutte
utslipp og oppnå vekst
samtidig. Kommunen må gå foran og et-
terspørre klimavennlige løsninger i sine
innkjøp, alt fra energiproduserende skole-
bygg til elektriske bybusser. Drammens
næringsliv kan være med og levere de
beste, grønne løsningene. Da kan dere
både kutte utslipp og slik skape nye grønne
arbeidsplasser i regionen. I tillegg synes jeg
Drammen skal ta opp kampen med Oslo
og Bergen om å bli Norges elbil-hoved-
stad. Da er det viktig med fortsatt gratis
parkering og en kraftig utbygging av lade-
muligheter, både for personbiler, varebiler,
drosjer og tungtransport.
ELLEN
VISETH,
POLITISK
RÅDGIVER I BELLONA
–I en by er det transport
av varer og mennesker
som står for hoved-
delen av utslippene.
Alle byer må legge til
rette for at veitransporten skal bli utslipps-
fri. Bygging av nok ladestasjoner er helt
essensielt. I tillegg må alle nye kollektiv-
anbud ha krav om nullutslipps-løsninger.
Drammen har en stor havn, som absolutt
bør tilby landstrøm. I dag går skip på tom-
gang mens de ligger til kai. Dette bidrar
både til CO
2
-utslipp og dårlig byluft. Frem-
tidens havnebyer vil være renere og stillere
enn dagens havner. Det haster for kommu-
nen, borettslag og privatpersoner med å
bytte ut oljefyr i bygg. Her er det mulighe-
ter for de delene av næringslivet som tilbyr
fornybare løsninger. Bellona ber Drammen
om å huske på at også byggeplasser utgjør
en stor del av utslippene i en by som vokser.
I Oslo står byggeplasser for 20 prosent av
utslippene! Her har kommunen nå begynt
å stille krav om fossilfrie anleggsplasser. Det
bør også Drammen gjøre. Næringslivet har
allerede løsningene, så lenge byggherrene
etterspør dem.
UNE AINA BASTHOLM, TALS-
PERSON FOR MILJØPARTIET
DE GRØNNE
– Drammen har gode
forutsetninger for å bli
en by som leder an i det
grønne skiftet, med flere
gode og viktige institusjoner, som Høgskolen.
Vi politikere må legge til rette for at flere av
de som studerer blir i byen etter studiene.
Drammen kommune må sørge for bedre vil-
kår for gründere og innovasjon ved å stille
opp med for eksempel lokaler og kapital,
noe Miljøpartiet De Grønne foreslår i vårt
program og i forslag til statsbudsjett. Ikke
minst kan Drammen bli en enda mer attrak-
tiv, grønn by med flere sykkelveier og bedre
og rimeligere kollektivtransport. Det vil også
gjøre den ofte forurensede lufta i Drammen
bedre.
MARTIN LINDAL, BESTEFOR-
ELDRENES KLIMAAKSJON
DRAMMEN OG OMEGN
Drammen har hatt en
veldig positiv utvik-
ling de siste 30 åra, og
fremstår som en gan-
ske grønn by. Likevel
preger bilen bybildet, og til tider er luftforu-
rensingen et alvorlig helseproblem. For å løse
dette må bilkjøringen reduseres og det må
brukes med kollektiv transport samt sykkel
og gange. For å greie dette kan en lage flere
sykkelveier, gjøre sentrum bilfritt, innføre
gratis el-buss i ringrutene rundt sentrum,
satse på subsidiering av el-sykler, redusere
GRØNN KONKURR ANS E KR A F T - GRØNN KONKURR ANS E KR A F T - GRØNN KONKURR ANS E KR A F T - GRØNN KONKURR ANS E KR A F T - GRØNN