3
LEDER
DRAMMEN24 MED FLERE UTGAVER
Et nytt spennende år er i gang og Drammen24 vil øke antall utgaver fra
fire til seks. To av utgavene kommer ut nasjonalt og de fire andre får en
regional distribusjon. Bakgrunnen for denne endringen er en stadig økende
stoffmengde og magasinets store popularitet.
Ved utgangen av 2015 kunne vi oppsummere en rekke positive utviklingstrekk knyttet
til Drammen. En undersøkelse slår fast at Drammen ligger i tet når det gjelder økning i
verdiskaping i næringslivet. I siste femårsperiode ligger vi på topp i et felt av syv sammen-
lignbare byer i Norge. Ellers skaper Drammen flere nye arbeidsplasser enn vi får nye
innbyggere. NAV Buskerud fikk nasjonal oppmerksomhet på NRK radio da de for en
tid siden kunne fortelle at mens arbeidsledigheten stiger ellers i Norge, så går den ned
i Drammen. Fra siste år har arbeidsledigheten i Norge steget med 10,7 prosent, mens
den i Drammen har sunket med 7 prosent.
Alt dette understreker at vi har et pulserende næringsliv i Drammensregionen, og dette
viser vi mange eksempler på i denne utgaven av Drammen24. Vi presenterer spennende
bedrifter, samt betydningen av nettverk og nettverksbygging for å sikre suksess. Man kan
også lese om «Bankenes Torg», nærmere bestemt om det faktum at samtlige banker i
Drammen er lokalisert rundt Bragernes Torg og med det skaper et lokalt finanssentrum.
Ellers så er det nå satt i gang et prosjekt for å rekruttere flere innvandrere til regionens
bedrifter. Prosjektet Internasjonale Drammen har som mål at 1000 nye medarbeidere
med innvandrerbakgrunn skal bli ansatt innen 2020. Drammen24 har besøkt tre
bedrifter som har kommet langt innen dette området.
Terje Aass, en nestor i næringslivet i Drammen, blir portrettert i magasinet. Etter å ha
ledet Aass Bryggeri i over 30 år, er han nå pilotbryggerientusiast og eksperimenterer seg
frem til nye øltyper og smaksretninger.
Næringsforeningen i Drammensregionen går inn i et nytt år med et høyt aktivitetsnivå.
Vi har ansatt tre nye medarbeidere for ytterligere å kunne øke innsatsen for næringslivet.
Vi er også inne i en strategiprosess som vil tydeliggjøre foreningens visjon, mål og strategi
og dermed skape et godt fundament for den operative handlingsplanen. Vi vil skape en
tydelig linje og retning i vårt arbeid og sørge for en god forankring hos medlemsbedrifter
og myndigheter.
Vi håper at årets første utgave av Drammen24 faller i smak, og vi ønsker naturligvis både
kommentarer og ideer velkommen.
God lesning!
Dag Lindseth Andersen
Styreleder i Næringsforeningen i Drammensregionen
Næringsforeningen i Drammensregionen (Chamber
of Commerce),
som har over 900 medlemsbedrifter,
er en upolitisk interesseorganisasjon som samler
Drammensregionens næringsliv.
Næringsforeningen skal være talerør for Drammens-
regionens næringsliv og jobbe for at rammebetingelsen
for disse er best mulig. I tillegg skal Næringsforeningen
skape arenaer der medlemsbedriftene kan utvikle seg.
Næringsforeningen er organisert langs to akser; en geo-
grafisk akse som består av næringsrådene i Øvre Eiker,
Nedre Eiker, Lier, Sande og Svelvik, og en bransje- og
temaakse som har totalt 9 nettverk.
Drammen24 også digitalt
I tillegg til at Drammen24 heretter kommer i hele seks
utgaver i året så vil nå alle utgavene, og alle tidligere
utgaver, kunne leses digitalt, nærmere bestemt på
drammen24.no.På dette nettstedet ligger også all info
om magasinet inkludert annonsepriser.
Når det gjelder
tema
for de neste fem utgavene så vil vi
den neste regionale utgave i uke 10 ha fokus på miljø-
og logistikk. Syv uker senere, i uke 17, vil Fjordkonferan-
sen og helse stå på dagsorden før den første nasjonale
utgaven i uke 24 som handler om eiendom, byutvikling
og samferdsel.
I den siste regionale utgaven, i uke 37, vil to av
Drammens største og viktigeste næringsarrangemen-
ter være hovedtema, nærmere bestemt Næringslivets
Dag og Eiendomsdagen. Og så avsluttes Drammen24-
året med en nasjonal utgave i uke 44 med tilflytting,
næringsetablering og omdømmekonferanse i fokus.
UTGIVER:
Næringsforeningen i Drammensregionen
PROSJEKTLEDERE:
Ove Andheim (annonse, trykk og
distribusjon) og Per-Jan Brekke (redaksjonelt)
DESIGN:
Oktan
FORSIDEFOTO:
Per-Jan Brekke
REPORTASJE-
TIPS:
Godt Sagt kommunikasjon · Tlf. 32 80 62 50
post@godtsagt.noTRYKK:
TrykkService
OPPLAG:
8.000
ANNONSER:
Ove Andheim. Tlf. 905 90 706 ·
ove.andheim@oktan.no·
ANSVARLIG REDAKTØR:
Hans Arne Odde · Tlf. 922 68 456
hans.arne@godtsagt.no-veien tilet sterkerenæringsliv!
L
I
E
R
N
Æ
R
I
N
G
S
R
Å
D
Foto: Sønstrød Fotografene