10
SYNLIGE:
– Her i bankbutikken
er alle våre produkter gjort synlige
via små plakater som igjen lett kan
kobles opp mot våre selvbetjente
digitale løsninger, forteller banksjef
for personmarkedet i DNB Dram-
men, Petter Aasland.
Det var i oktober i fjor at DNBs avdeling på Bragernes Torg gjen-
åpnet som såkalt bankbutikk. Forandringen i bankens publikums-
område ble nærmest total.
– Det gamle «bank-kontoret» var for gammeldags og bar preg av
å være et kjempestort venterom med mange skranker og tidvis lange
køer. Nå har vi forsøkt å skape en mye mer moderne og behagelig
atmosfære. Her blir du alltid tatt i mot av en kundebehandler ute
på gulvet som spør hva du lurer på eller ønsker å gjøre, og slik får
vi effektivt styrt kundene dit de skal. Dette har også vært med på
å redusere køene, forteller banksjef for personmarkedet i DNB
Drammen, Petter Aasland.
MER ÅPENT
Skrankene er nå erstattet med mer uformelle møteplasser og soner,
ja sågar med både duft og musikk som nye ingredienser.
– Vi har også fått flere drop-in-avlukker. Samtidig er alle våre
produkter gjort synlige via små plakater, som med QR-koder som
igjen lett kan kobles opp mot våre selvbetjente digitale løsninger.
Dessuten bistår vi de som trenger hjelp til å komme seg inn der. På
den måten har vi fått et sterkere samspill mellom det digitale og det
fysiske banktilbudet, forteller banksjefen.
SATSER I DRAMMEN
Det er 21 av DNBs totalt 115 filialer som har innført bankbutikk,
og i Drammen er det også lørdagsåpent og utvidet åpningstid til
18.00 på hverdager. Dette skjer på tross av at 250 millioner av DNBs
kundebesøk i fjor foregikk digitalt, mot bare tre millioner besøk
i filialene. Aasland avviser imidlertid at det er å gå mot strømmen
å modernisere publikumsareal og legge til rette for bedre personlig
kundekontakt.
– Nei, mange kunder ønsker fortsatt å møte oss ansikt til ansikt, og vi
ønsker også å møte kundene personlig. Men samtidig tar vi selvfølge-
lig inn over oss at 250 millioner av DNBs kundebesøk i fjor foregikk
digitalt mot tre millioner besøk i filialene. Vi ser derfor for oss store
endringer når det gjelder antall filialer i DNB, men her i Drammen
ligger vi veldig bra plassert og ønsker å være kraftfullt til stede også
i årene som kommer, forteller banksjef Petter Aasland.
MINDRE KØER MED
BANKBUTIKK
Køene har blitt mindre og omgivelsene langt mer hyggelige etter at DNB i Drammen startet bankbutikk.
T
ekst og
foto
: P
er
-J
an
B
rekke
B A NK OG F I N A NS • B A NK OG F I N A NS • B A NK OG F I N A NS • B A NK OG F I N A NS • B A NK OG F I N A NS • B A NK OG F I N A NS • B A NK