4
TIMINUTTERSBYEN
– Drømmen er at togene er like fulle inn til Drammen som ut av byen i morgenrushet,
sier leder av Næringsforeningen Hans-Petter Tonum. Atea er blant de som fyller opp
togsetene inn til elvebyen der man blant annet planlegger dette kontorbygget rett
ved jernbanestasjonen.
T
ekst
: U
nni
C
laussen
I
llustrasjon
: MAD A
rkitekter
I et historisk bygg fra Drammens industri-
periode tidlig på 1900-tallet ser han utover
Grønland og Union brygge – et område
som har opplevd en enorm vekst og utvik-
ling de siste eller 15-20 årene med restaure-
ring av gamle bygninger, nybygging og store
etableringer.
– Drammen vokser raskt og ligger strategisk
til for selskaper som operer i beltet Oslo-
Asker-Kongsberg eller Vestfold midt i et
trafikknutepunkt for vei, tog og sjøtransport.
Det er 32 minutter med tog til Oslo og
avganger hvert 10. minutt, sier Tonum.
TILGJENGELIGHETENS BY
De neste 10 til 15 årene forventes det 50.000-
75.000 kvadratmeter nye næringslokaler
i Drammen.
Tonum forteller at det som ofte overrasker
Oslo-baserte bedrifter som etablerer seg i
Drammen, er hvor god tilgangen det er på
høyt kvalifisert arbeidskraft.
– Mange av de som pendler inn til Oslo fra
hele regionen kunne ofte heller tenkt seg å
jobbe i Drammen. Det er trivelig å bo og
jobbe her – med kort avstand til alt. Mar-
ka og sjøen, kafeen, kinoen og teatret. Vi
kaller oss timinuttersbyen, sier Tonum.
HØYTEKNOLOGISK
Da Atea for ett år siden skulle flytte regions-
kontor for Buskerud, samt re-lokalisere deler
av cloud-virksomheten, var spørsmålet om
hvor kontoret skulle ligge helt åpent. Til slutt




