Previous Page  3 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 3 / 44 Next Page
Page Background

3

INNHOLD

Timinuttersbyen

side 4

Investerer 10 millioner og dagen

side 8

Solsmaragden – energibygget som gikk foran side 10

Jakter sykehuskontrakter

side 12

En gigant på vei

side 14

Lier-selskap uten høydeskrekk

side 28

Bli med på tur i byen

side 30

Vann kan bli den nye oljen

side 34

Shopping som underholdning

side 38

«Svenna» – fortsatt i skuddet

side 42

SYKEHUS-KONTRAKTER

side 12

HØYT OPPE

side 28

DRAMMEN – EN REGION

I UTVIKLING OG VEKST

TEMA FOR NESTE UTGAVER

I tillegg til at det gis ut seks Drammen 24 i året, fire regionale og to

nasjonale, så kan alle utgavene, og alle tidligere utgaver, også kunne

leses digitalt, nærmere bestemt på

drammen24.no.

På dette nett-

stedet ligger også all info om magasinet inkludert annonsepriser.

Neste utgave av Drammen 24 er i uke 37 da to av distriktets

største og viktigeste næringsarrangementer vil være hovedtema,

nærmere bestemt «Næringslivets Dag og Eiendomsdagen.»

Og så avsluttes Drammen 24-året med en nasjonalt utgave;

«Drammen i vekst», i uke 45, med blant annet tilflytting, Nærings-

vekst 2020-prosjektet og gründeruke som aktuelle tema.

«Vi som utvikler Drammen» er hovedtema i denne utgaven av

Drammen24.

Det handler om utviklingen av knutepunktet i en stor region, det hand-

ler om de mange bydeler/steder og det handler om nærsentra som til-

sammen utgjør Drammensregionen. Og det handler om hvordan hver-

dagen til den enkelte av oss løses der vi bor.

Frem mot 2020 står arbeidet med kommunesammenslåing høyt på dags-

orden mange steder av landet. Det er sterke følelser involvert, stordrifts-

fordeler og løsningsforslag settes opp mot sterk lokal tilhørighet. Når

kommunereformen er blitt historie, tror jeg vi vil oppleve at det viktig-

ste for de fleste av oss vil være tilgjengeligheten til arbeidsplasser, gode

bomiljøer og nærmiljøer med gode kvaliteter.

Næringsforeningen i Drammensregionen har en stor visjon: Drammens-

regionen skal være et område med suksessrike bedrifter hvor innbyggerne

trives i jobben og på fritiden.

For å trives i arbeid og fritid, må både arbeidsdøgnet, familielivet og friti-

den – og ikke minst tiden det tar å forflytte seg mellom disse aktivitetene,

løses på en god måte innenfor døgnets 24 timer. En god balanse og

blanding mellom arbeidsplasser, boliger og fritidstilbud skaper bydeler/

steder som gir grunnlag for vekst.

På Fjordkonferansen fikk vi en oversikt over hvilken enorm vekst vår

region står overfor de nærmeste 10-20 årene.Endelig starter

arbeidet med det nye sykehuset på Brakerøya. Regionen styrkes som

kunnskapsregion, innovasjonsregion, konferanseregion, og en region

med boligområder som tilfredsstiller grønne, fremtidsrettede krav. Ut-

byggingsprosjektene er i gang, og flere kommer.

Vi ser løsninger med boliger i kombinasjon med næringsvirksomhet. Vi

ser grønne løsninger for å bevege seg mellom arbeid og fritid, og vi ser

nyvinninger som selvkjørende busser mellom destinasjonene.

Jeg savner gode skisser og ideer til byrommene og uterommene også

når gradestokken synker godt under null, men er sikker på at både

skøyteløp, is-festival, utecurling, is-surfing og isfiske vil finne sin plass

mellom nye områder. Tilrettelegging av næringsarealer i kombina-

sjon med boligprosjektene sikrer fremvoksende arbeidsplasser. Bo-

ligområder legger grunnlag for arbeidsplasser og arbeidsplasser, gir

igjen grunnlag for bosetting. Næringsvekst 2020 legger til grunn friske

ambisjoner om én ny arbeidsplass per to nye innbyggere i kommunen.

Regionen har god tradisjon for gründersatsning, og rammene for frem-

voksende nye bedrifter bør være gode.

Fremtiden ser lys ut. Vi er allerede mange som har valgt Drammens-

regionen. Det er plass til flere som vil bidra til vekst med kvalitet også

i fremtiden. Velkommen til Drammen!

Ragnhild Larsen-Nyhus Haaning

Styreleder i Næringsforeningen i Drammensregionen

TEMABIL AG UTGITT AV NÆRINGSFORENINGEN I DRAMMENSREGIONEN

UTGIVER:

Næringslivsforeningen i Drammensregionen

PROSJEKTLEDERE:

Ove Andheim (annonse, trykk og distribusjon) og Per-Jan Brekke (redaksjonelt)

DESIGN:

Oktan

FORSIDEFOTO:

illustrasjon: A-lab

REPORTASJETIPS:

Godt Sagt kommunikasjon · Tlf. 32 80 62 50 ·

post@godtsagt.no

TRYKK:

Polinor

OPPLAG:

60.000, distribuert med DN og Posten

ANNONSER:

Ove Andheim · Tlf. 905 90 706 ·

ove.andheim@oktan.no.

Thomas Olsen ·

Tlf. 941 74 800 ·

thomas.olsen@nfdr.no

ANSVARLIG REDAKTØR:

Hans Arne Odde · Tlf. 922 68 456 ·

hans.arne@godtsagt.no

LEDER