

3
INNHOLD
Timinuttersbyen
side 4
Investerer 10 millioner og dagen
side 8
Solsmaragden – energibygget som gikk foran side 10
Jakter sykehuskontrakter
side 12
En gigant på vei
side 14
Lier-selskap uten høydeskrekk
side 28
Bli med på tur i byen
side 30
Vann kan bli den nye oljen
side 34
Shopping som underholdning
side 38
«Svenna» – fortsatt i skuddet
side 42
SYKEHUS-KONTRAKTER
side 12
HØYT OPPE
side 28
DRAMMEN – EN REGION
I UTVIKLING OG VEKST
TEMA FOR NESTE UTGAVER
I tillegg til at det gis ut seks Drammen 24 i året, fire regionale og to
nasjonale, så kan alle utgavene, og alle tidligere utgaver, også kunne
leses digitalt, nærmere bestemt på
drammen24.no.På dette nett-
stedet ligger også all info om magasinet inkludert annonsepriser.
Neste utgave av Drammen 24 er i uke 37 da to av distriktets
største og viktigeste næringsarrangementer vil være hovedtema,
nærmere bestemt «Næringslivets Dag og Eiendomsdagen.»
Og så avsluttes Drammen 24-året med en nasjonalt utgave;
«Drammen i vekst», i uke 45, med blant annet tilflytting, Nærings-
vekst 2020-prosjektet og gründeruke som aktuelle tema.
«Vi som utvikler Drammen» er hovedtema i denne utgaven av
Drammen24.
Det handler om utviklingen av knutepunktet i en stor region, det hand-
ler om de mange bydeler/steder og det handler om nærsentra som til-
sammen utgjør Drammensregionen. Og det handler om hvordan hver-
dagen til den enkelte av oss løses der vi bor.
Frem mot 2020 står arbeidet med kommunesammenslåing høyt på dags-
orden mange steder av landet. Det er sterke følelser involvert, stordrifts-
fordeler og løsningsforslag settes opp mot sterk lokal tilhørighet. Når
kommunereformen er blitt historie, tror jeg vi vil oppleve at det viktig-
ste for de fleste av oss vil være tilgjengeligheten til arbeidsplasser, gode
bomiljøer og nærmiljøer med gode kvaliteter.
Næringsforeningen i Drammensregionen har en stor visjon: Drammens-
regionen skal være et område med suksessrike bedrifter hvor innbyggerne
trives i jobben og på fritiden.
For å trives i arbeid og fritid, må både arbeidsdøgnet, familielivet og friti-
den – og ikke minst tiden det tar å forflytte seg mellom disse aktivitetene,
løses på en god måte innenfor døgnets 24 timer. En god balanse og
blanding mellom arbeidsplasser, boliger og fritidstilbud skaper bydeler/
steder som gir grunnlag for vekst.
På Fjordkonferansen fikk vi en oversikt over hvilken enorm vekst vår
region står overfor de nærmeste 10-20 årene.Endelig starter
arbeidet med det nye sykehuset på Brakerøya. Regionen styrkes som
kunnskapsregion, innovasjonsregion, konferanseregion, og en region
med boligområder som tilfredsstiller grønne, fremtidsrettede krav. Ut-
byggingsprosjektene er i gang, og flere kommer.
Vi ser løsninger med boliger i kombinasjon med næringsvirksomhet. Vi
ser grønne løsninger for å bevege seg mellom arbeid og fritid, og vi ser
nyvinninger som selvkjørende busser mellom destinasjonene.
Jeg savner gode skisser og ideer til byrommene og uterommene også
når gradestokken synker godt under null, men er sikker på at både
skøyteløp, is-festival, utecurling, is-surfing og isfiske vil finne sin plass
mellom nye områder. Tilrettelegging av næringsarealer i kombina-
sjon med boligprosjektene sikrer fremvoksende arbeidsplasser. Bo-
ligområder legger grunnlag for arbeidsplasser og arbeidsplasser, gir
igjen grunnlag for bosetting. Næringsvekst 2020 legger til grunn friske
ambisjoner om én ny arbeidsplass per to nye innbyggere i kommunen.
Regionen har god tradisjon for gründersatsning, og rammene for frem-
voksende nye bedrifter bør være gode.
Fremtiden ser lys ut. Vi er allerede mange som har valgt Drammens-
regionen. Det er plass til flere som vil bidra til vekst med kvalitet også
i fremtiden. Velkommen til Drammen!
Ragnhild Larsen-Nyhus Haaning
Styreleder i Næringsforeningen i Drammensregionen
TEMABIL AG UTGITT AV NÆRINGSFORENINGEN I DRAMMENSREGIONEN
UTGIVER:
Næringslivsforeningen i Drammensregionen
PROSJEKTLEDERE:
Ove Andheim (annonse, trykk og distribusjon) og Per-Jan Brekke (redaksjonelt)
DESIGN:
Oktan
FORSIDEFOTO:
illustrasjon: A-lab
REPORTASJETIPS:
Godt Sagt kommunikasjon · Tlf. 32 80 62 50 ·
post@godtsagt.noTRYKK:
Polinor
OPPLAG:
60.000, distribuert med DN og Posten
ANNONSER:
Ove Andheim · Tlf. 905 90 706 ·
ove.andheim@oktan.no.Thomas Olsen ·
Tlf. 941 74 800 ·
thomas.olsen@nfdr.noANSVARLIG REDAKTØR:
Hans Arne Odde · Tlf. 922 68 456 ·
hans.arne@godtsagt.noLEDER