19
FLERE IDEER:
Det var stor interesse for «Takeoffet» på Union Scene, og nå oppfordrer
Næringsforingen i Drammensregionen representanter fra hele næringslivet til å komme
med ideer og forslag til prosjekt. FOTO: PER-JAN BREKKE
singsområde fremfor alt annet;
nemlig det å legge til rette for
arbeidsplasser og handel.
PROSJEKTLEDER:
– Vi har satt i gang flere
prosjekter allerede, men ønsker nå enda
flere innspill fra næringslivet i regionen,
sier prosjektleder for Næringsvekst 2020,
Cecilie Brunsell. FOTO: PIA SØNSTRØD
STÅR STERKT:
– Det at så mange nå
sier de kunne tenke seg
å flytte til Drammen er
en klar indikasjon på at
Omdømmeprosjektet
har lykkes, sier daglig
leder i Byen Vår Drammen,
Tom Sørgård.
OPPLØFTENDE SLUTTRAPPORT
Sluttrapporten for Omdømmeprosjektet i Drammen viser
at nærmere halvparten av de spurte kjenner til prosjektet,
og av disse synes hele 86 prosent at prosjektet har bedret
byens omdømme.
T
ekst
: P
er
-J
an
B
reke
Omdømmeprosjektet startet høsten 2006 og har siden da blitt
gjennomført hver høst frem til og med høsten 2016. Nå avløses
Omdømmeprosjektet av Næringsvekst 2020.
Markedsinfo AS har evaluert prosjektet underveis gjennom spør-
reundersøkelser i Oslo, Akershus, Buskerud, Telemark og Vest-
fold, Østfold, Hedmark og Oppland. Nå foreligger selve sluttrap-
porten. Den konkluderer med at prosjektet har vært en suksess.
DOBLET INTERESSEN
Høsten 2016 svarte 44 prosent at de var kjent med at
Drammen har hatt et omdømmeprosjekt de siste årene, og av
de med kjennskap til omdømmeprosjektet mener 86 prosent
at omdømmeprosjektet i Drammen har lykkes med å bedre
byens omdømme.
Andelen som kan tenke seg å flytte til Drammen har over doblet
seg fra 2006 og frem til i dag. I 2006 kunne 10 prosent tenke
seg å flytte til Drammen, mot 24 prosent i dag. Andelen steg
jevnt fra år til år fra 2006 med et stort positivt sprang i 2013
hvor hele 27 prosent kunne tenke seg å flytte til Drammen.
Siden har tallet ligget stabilt på dette nivået.
POSITIVE ASSOSIASJONER
I 2006 hadde 43 prosent positive assosiasjoner til Drammen. An-
delen med positive assosiasjoner har økt betraktelig og har siden
2011 ligget stabilt på rundt 65 prosent noe som plasserer Dram-
men på en 2. plass nasjonalt, bak Oslo. Når det gjelder andelen
negative assosiasjoner har Drammen beveget seg fra en bunn-
plass, da prosjektet startet opp i 2006 til midt på treet blant de
15 utvalgte byene ti år senere.
Inntrykket av Drammen har også økt jevnt siden 2006 og opp-
nådde i 2016 beste score så langt med 4,4 på en skala fra 1-6.
Man forbinder i dag Drammen mest med begrepet «Elvebyen
Drammen», men også «vekst» og «utvikling» scorer bra sammen
med «promenaden» og «Strømsgodset».
– ALDRI STÅTT STERKERE
– Ja, dette var da en grei sluttattest for Omdømmeprosjektet, sier
daglig leder av Byen Vår Drammen, Tom Søgård, som slår fast
at Drammens omdømme har aldri vært sterke enn det er nå.
– Drammen har styrket seg år for år, og det at så mange nå
kunne tenke seg å flytte til byen er en klar indikasjon på at vi har
lykkes. Nå skal Næringsvekst 2020 ta ut de konkrete effektene
av disse positive holdningen slik at vi også kan styrke Drammen
med tanke på nye arbeidsplasser, oppsummerer Søgård.