Næringsforeningen i Drammensregionen – Chamber of Commerce
(Næringsforeningen) har som formål å ivareta næringslivets
interesser i Drammensregionen generelt, og spesielt overfor
kommunale og fylkeskommunale myndigheter. Vi skal tilby
arenaer for næringslivet hvor utvikling skapes gjennom samarbeid
innenfor og på tvers av bransjer og kommuner i Drammensregionen.
Næringsforeningen har kontorer i Næringslivssenteret i Drammens
Børs. I tillegg har vi ett kontor på Papirbredden i Drammen frem til
31. desember 2015, da det ble flyttet til Næringslivssenteret.
2015 har i likhet med de seneste år vært et år med økende aktivitet
og styrket bemanning. Sammenslutningen med Drammens
Handelskammer med omprofilering til nytt navn, har stått sentralt
og krevet mye ressurser i 2015. Sammenslutningen har også gitt
foreningen et større kapital- og inntektsgrunnlag som gir
utviklingsmuligheter vi ellers ikke ville hatt.
Både våre nettverk og næringsrådene i Drammensregionen som
vi er sekretariat for, har arbeidet godt. De enkelte næringsrådene
har avholdt regelmessige møter med den politiske og administra-
tive ledelsen i kommunene. Gjennom disse møtene, deltagelse i
prosjekter og gjennomføring av frokostmøter, er rammebetingelser
for det lokale næringslivet blitt ivaretatt på en god måte. Nærings-
foreningen sentralt har ivaretatt de lokale næringsrådsoppgavene
overfor Drammen kommune.
Vi har i 2015 foretatt en revisjon av våre bransje- og tema-
nettverk, samt utarbeidet tydeligere krav og retningslinjer for disse.
Noen nettverk er lagt ned eller slått sammen med andre. To nye
nettverk er etablert i 2015; Ett for gründere og ett for de under 40
år. Foreningen har nå 9 bransje- og temanettverk. Ambisjonsnivået
og aktiviteten i de ulike nettverkene varierer. Enkelte av nettverk-
ene har hatt en rekke møter, invitert til samlinger og gjennomført
prosjekter, mens andre har hatt utfordringer med tilslutningen og
dermed aktivitetsnivået.
Over 100 tillitsvalgte jobber med næringsrådene og nettverkene
våre, i tillegg til administrasjonen i foreningen. Flere represen-
tanter i Næringsforeningens styre er rekruttert fra nettverkene og
næringsrådene. Vi har i 2015 tilbudt medlemmene over 80
arrangementer, både av faglig og sosial art. Medlemskapet i
Næringsforeningen gir tilgang til et betydelig nettverk av
beslutningstakere i regionens næringsliv.
Vi hadde ved årets utgang 930 bedriftsmedlemmer, eksakt det
samme som ved forrige årsskifte. Vi har heller ikke i 2015 klart å
videreføre den samme takten på medlemsvervingen som for noen
år tilbake. Fra 1. januar 2016 ansettes en selger med ansvar for bl.a.
medlemsvervingen.
Våre hjemmesider på internett er revitalisert i 2015. De er godt
besøkt, vi er godt etablert på Facebook, og næringslivsmagasinet
Drammen24 er utgitt med fire numre.
Tilsynet med foreningens handelskammertjenester er organisert
gjennom et eget avdelingsstyre. Gjennom en innleid ressurs i 6
måneder i 2015, er grunnlaget for salg av handelskammertjenester
utvidet betydelig gjennom samarbeidsavtaler med næringsrådene i
Asker, Røyken og Hurum, samt gjennom flåteavtaler med nasjonale
idrettsforbund og foreninger. Salg av handelskammertjenester gir
et betydelig bidrag til foreningens øvrige drift. Næringsforeningen
påtar seg flere oppdrag og oppgaver som også er med å styrke
regionens næringsliv og som i tillegg gir inntekter foreningen kan
bruke på næringsfremmende tiltak.
Næringsforeningen er også representert i en rekke prosjekter,
samarbeidskonstellasjoner og styrer, både internt og eksternt.
Forretningsføreroppdraget for Stiftelsen Børsgården er videreført
i 2015. Det samme gjelder sekretariatsoppdraget for Drammens
Håndverk- & Industriforening og Lydia & Harald Lyches Fond, samt
vårt eget Næringslivets Stipendiefond, som også skiftet navn i 2015
og fikk utvidet kapitalen fra 2 til 6 millioner kroner som et resultat
av sammenslutningen.
Kapitalen i foreningen er etter sammenslutningen styrket med
8mill. kr. Kapitalfondet hadde pr. 31.12.15 en forvaltningskapital på
kr. 39,3mill kroner og en egenkapital på 32,7mill. kroner. Fonds-
avkastningen i 2015 ble 2,6%, mot et avkastningsmål på 6,0%. I 2015
bidro Kapitalfondet med kr 850.000 i drifts- og prosjekttilskudd til
foreningen. Det er i 2015 besluttet at tilskuddet til foreningen skal ligge
fast på dette nivået indeksregulert, uavhengig av den løpende
avkastningen. Økte tilskudd og andre inntekter medvirker til at
Næringsforeningens medlemskontingent er blant de laveste i landet
og utgjør kun 41% av de totale driftsinntekter for 2015.
Styret har i 2015 hatt fem ordinære møter, samt én strategisamling.
I tillegg er det avholdt Rådsmøte og ordinær generalforsamling.
Administrasjonen bestod ved årets utgang av 11 medarbeidere,
hvorav 8 er ansatte i 7,3 årsverk, og tre er innleide ressurser. En
er lærling. Disse fordeler seg med 8 kvinner og 3 menn. Nærings-
foreningen har også arbeidsgiveransvar for traineene i prosjektet
Trainee Drammen.
Arbeidsmiljøet er godt, og det er ikke iverksatt spesielle tiltak i
2015. Det er ikke rapportert om noen skader eller ulykker i
regnskapsåret. Sykefraværet i 2015 har vært marginalt. Styret er
bevisst på likestilling og vil søke at krav som stilles til dette
etterleves. 2 av styrets 9 medlemmer er kvinner. Virksomhetens
egenart medfører verken forurensing eller utslipp som kan være til
skade for det ytre miljøet.
Årsresultatet for 2015 for forenings- og handelskammer-
virksomheten ble kr. 187.838. Årsresultatet for 2015 inkl. Kapital-
fondet ble kr 112.983 som tilføres egenkapitalen, som pr. 31.12.15
er på 38,8 mill kr. Likviditeten er god. Forutsetningen om fortsatt
drift er til stede, og årsregnskapet for 2015 er satt opp under denne
forutsetning. Etter styrets oppfatning gir det fremlagte årsregnskap
et rettvisende bilde av driften og stillingen ved årsskiftet.
Alle verv i Næringsforeningen er ulønnet. Styret retter en stor takk
til alle som har gjort en innsats for foreningen i 2015.
S T YR E TS BER E TNING
1 6