10
Nå hjelper han Drammen og Byen Vår Drammen med en om-
dømmekampanje.
– Jeg takket gledelig ja til prosjektet fordi de visste hva de ville ha.
Jeg håper det bidrar til å få mer kreativ næring hit. Det ligger til
rette for det, sier den verdenskjente illustratøren og grafikeren
Voll Mathiassen.
STARTET I BERGEN
Voll Mathiassen startet på Kunsthøgskolen i Bergen i 2000. Der
traff han to likesinnede som han startet det kreative kollektivet
Grandpeople med. I 2005 ble det et fulltids designstudio.
– Vi hadde samme ideologi, eller naive romantiske forhold, til
hvordan vi synes design og illustrasjon skulle være. Og der mange
tenkte at de skulle starte med å få seg kunder, fokuserte vi på
å lage en solid portefølje. På den måten ble vi lagt merke til, sier
han. Karrieren skjøt fart og de fikk flere internasjonale kunder.
Etter tre år med Grandpeople, flyttet Voll Mathiassen hjem
til Drammen. Under navnet MVM ble han verdenskjent illus-
tratør.
– Jeg fant ut at for å kunne holde på med internasjonale kunder,
måtte jeg jobbe mer visuelt og knytte til meg agenter. Nå har jeg
agenter i New York, Helsinki, Amsterdam, Paris og i Oslo, og
kan dermed ha fokus på å produsere, sier han.
FIKK RO I DRAMMEN
Drammen skulle egentlig være et transittsted. Han ville flytte til
Oslo eller Berlin for å knytte til seg et større kontaktnett.
SEPARATUTSTILLING:
Fra separatutstillingen Hybrido i Oslo. Her viste Magnus Voll Mathiassen kommersielle og personlige arbeider fra de siste ti årene. – Når jeg gjør grafisk
design er det på kundens premisser. Med egne utstillinger er det dagsform og hva jeg er interessert i, sier han.
ILLUSTRERER FOR DE STORE
Magnus Voll Mathiassen fra Drammen har kunder som Nike, Sony Playstation, Microsoft, Adidas, Converse,
Sephora og Vogue
–
og har for øvrig også laget portrett av Justin Bieber og Rihanna.
T
ekst
: E
lin
S
vilaas
OMDØMME – OMDØMME – OMDØMME – OMDØMME – OMDØMME – OMDØMME – OMDØMME – OMDØMME – OMDØMME – OMDØMME