Parallell sesjon 2: Smarte Samfunn & Havner – autonome systemer til havs
På denne sesjonen inviterer vi til presentasjon og diskusjon av spennende internasjonale muligheter og behovet for samarbeid, for å synliggjøre norsk næringslivs fortrinn innenfor autonom teknologi og kompetanse i et globalt perspektiv.
Parallellsesjonene er for deltagere på konferansen SATS INTERNASJONALT 31. august.
http://nfdr.no/aktiviteter/konferansen-sats-internasjonalt
Temaene vi ønsker å berøre er blant annet integrerte systemer, systemleverandører og underleverandører innenfor avanserte maritime operasjoner, havneoperasjoner/havneovervåkning og autonome fartøyer.
Ett av teamene som vil bli diskutert er maritim EL-transport og autonome skip. I tillegg til åpen dialog om mulige løsninger, vil vi også presentere og i fellesskap diskutere relevante internasjonale muligheter innenfor disse områdene. Vi ønsker samtidig å identifisere interesse for deltagelse på kommende internasjonale markedsprogrammer fra Innovasjon Norge innenfor utvalgte områder.
PROGRAM:
1300 – 1305 Velkommen
1305 – 1325 Verdens første autonome elektrisk drevne fartøy i kommersiell operasjon
Yara-Birkeland bidrar til å flytte last fra vei til sjø, og det åpner seg også internasjonale muligheter. Kongsberg Maritime er en sentral aktør i dette arbeidet.
Tom Eystø, Vice President, Bridge Systems, Products & Services Kongsberg Maritime
1325 – 1345 Smart Shipping i Singapore – muligheter for norsk teknologi
Per Christer Lund, PhD, Science & Technology Counsellor, Innovation Norway/Research Council of Norway/Royal Norwegian Embassy in Singapore
1345 – 1405 Havneoperasjoner/havneovervåkning i nær digital fremtid
Hva vil digitaliseringen føre til når det gjelder havneoperasjoner? Hvilke krav stiller autonome fartøyer til overvåking og drift av havner?
Bjørnar Aas, VP Logistics Solutions VISSIM (og Associate Professor ved Molde University College), Vissim AS
1405 – 1420 Pause
1420 – 1500 Paneldebatt – Hvor fort kommer autonome løsninger til havs? Er autonome løsninger drevet at behov fra markedet, eller det teknologidrevet?
1500 Slutt