DRM24 NR 2 - 2018

41 – Dette var dagen å komme til Tollboden! Da vi fikk beskjeden klokka to, samlet vi alle, spratt sjampanjen og feiret med ballonger og kanapeer, forteller Trine Bingen med et stort smil om munnen. Hotellet hun er direktør for, Quality Collection hotell Tollboden, har nemlig blitt kåret til det 10. beste servicehotellet i Norge av Tripadvisor. De slår alle andre hoteller i Buskerud på service, og hotellet i Drammen puster The Thief på 7. plass i nakken. ÅRETS HOTELLDIREKTØR Det er ikke første gang Bingen får aner- kjennelse for jobben hun gjør. Hun startet som resepsjonist, ble etter hvert hotell- direktør og klatret i 2015 helt til topps i kåringen av årets hotelldirektør blant 186 hoteller i Choice-kjeden i Skandinavia. – Jeg husker at Truls Svendsen var kon- feransier og dro meg opp på scenen. Det er først nå i etterkant at jeg forstår hvor stort det egentlig var. Dette vant vi fordi Tollboden leverer gode resultater over lang tid og har flinke ansatte som er gode på service. Og så gjør vi ting litt anner- ledes her, sier Bingen. GJØR HVERDAGEN LITT BEDRE Hun har jobbet i Choice-systemet hele arbeidslivet. For 17 år siden startet hun som ekstrahjelp på hotell Ambassadør. Så bestemte hun seg for å bli lærer og dro til Lillehammer for å studere. Men der var det OL og hun fikk jobb på hotellet på Hafjell. – Jeg oppdaget at dette var noe jeg var god på. Jeg liker å jobbe med mennesker. Det å gi folk et smil og en god hilsen og være med å gjøre hverdagen til folk litt bedre, sier hun. Hun la studiene på hylla og har aldri sett seg tilbake. SITTER I RESEPSJONEN Da hun ble hotelldirektør i 2010 ble hun skjøvet langt utenfor komfortsonen. Hun ble usikker, og det dårlige humøret hennes smittet over på de andre ansatte. – Det var først da jeg skjønte hvor stor påvirkning man har på omgivelsene. Jeg bestemte meg for å bruke det til noe posi- tivt, forteller Bingen. Hun plasserte direktørstolen ved siden av resepsjonen og jobber tett med alle de ansatte. Her er alle som vil gjøre en inn- sats velkommen, uavhengig av hudfarge, religion eller legning. Bingen har jobbet med Pøbel-prosjektet og har tatt inn ung- dom som har falt ut av skole og arbeid. Hos dem får hun hun enorm lojalitet tilbake, og en av «pøblene» har gått hele veien til årets medarbeider. FLERE BEN Å STÅ PÅ Bingen har fulgt hotellmarkedet i Drammen over 20 år. Ting var stabilt frem til 2010 med tre hoteller i byen. Så kom Comfort Union Brygge med 140 rom, og Tollboden bygde ut med 47 nye rom. 1. juli i år stenger Scandic Park, og Drammen står igjen med tre hoteller, alle på Strømsø-siden av byen. I november 2019 åpner etter planen Quality River hotell på jernbanestasjonen med 250 rom og konferansesal med plass til 500. – Drammen er en fin plass å drive hotell. Vi har 65.000 innbyggere og 165.000 i omegn. Med den gode togforbindelsen til Oslo regner vi oss som en forstad til hovedstaden, sier hun og understreker at Drammen er en by som står på mange bein. – Da krisa som kom i 2009 og rammet bygg- og anleggsbransjen hardt, opplevde vi at det kom påfyll av fra bransjer som helse, utdanning og industri. Det samme skjer nå med oljekrisa. Selv om Drammen har store oljeselskaper er belegget er stabilt, forteller hun. SENTRALT UTEN KØ Direktøren er helt klar på hva hun mener er Drammens aller største fordel: – Det aller største fortrinnet er beliggen- heten. Drammen ligger veldig sentralt uten at du trenger å stå i kø for å spise, handle eller gå tur. Tilgjengeligheten vi har med tog, bil og buss, i tillegg til å kunne legge til med båten midt i byen, gjør at vi har det bra i Drammen og har masse potensiale fremover. Høysesongen er høst, vinter og vår fra mandag til torsdag. Da bebos byens hoteller av jobbreisende fra inn- og ut- land. Selgere, entreprenører og andre prosjektarbeidere har Drammen som base i regionen. Mange av Tollbodens stam- gjester er selgere og prosjektarbeidere som har Drammen som base for eksempel Buskerud, Akershus og Vestfold. MYE FOR BARN – I tillegg har vi svært mange idrettsfolk i helgene. Drammen har et aktivt idretts- liv innenfor mange sporter som blant andre håndball, fotball, svømming, sjakk, taekwondo og sprangridning. Hver helg når det er arrangementer er det «bånn gass», smiler direktøren. Lavsesongen er kort, og i følge Trine Bingen litt utfordrende. – I juli er det litt stille både i Drammen og på hotellene. Det er for kort til Oslo, og for mange bare en pit-stop på vei til dyreparken i Kristiansand. Jeg har som mål at vi får vist frem alt det fine man kan finne på her, spesielt for barn, sier hun og nevner klatring, Megazone, lekeparken, elva og Kjøsterudjuvet. – DET BESTE ER BELIGGENHETEN Hotelldirektør Trine Bingen (46) har ført Tollboden til nye høyder og satt Drammen på servicekartet. T ekst : U nni C laussen F oto : S imen F alck E vensen TEMABIL AG UTGITT AV NÆRINGSFORENINGEN I DRAMMENSREGIONEN

RkJQdWJsaXNoZXIy NTY0MDg=