DRM24 NR 2 - 2018

37 TEMABIL AG UTGITT AV NÆRINGSFORENINGEN I DRAMMENSREGIONEN AVANSERT: Wärtsilä Valmarine leverer både navigasjons- og automasjonssystem til cruiseskip og til forsvaret. Det bygges bare et titalls cruiseskip i året på global basis, og i 2017 fikk selskapet på Åssiden i Drammen kontrakt på levering av automasjonssystemet til hele syv av de ti skipene som ble bygget. Prisen for en «automasjonspakke» ligger på mellom 15 og 25 millioner kroner. Selskapet, med 60 ansatte, har en markedsandel på verdensbasis på over 60 prosent, og siden oppstarten i 1979 har ikke mindre enn 150 cruiseskip blitt utstyrt med styringssystem fra Wärtsilä Valmarine AS i Drammen. Åssiden-bedriften hadde også leveransen av navigasjonssystemet til Hurtigrutens nyeste skip; «Roald Amundsen», som er det første ekspedisjonsskipet som seiler helelektrisk på hybridteknologi. ORDRERESERVER TIL 2026 Drammensselskapet største konkurrenter ligger ikke i Asia, USA eller i Tyskland, men i nabokommunene Lier, Kongsberg og Asker. – Ja, denne vesle regionen her på Østlandet er faktisk verdens- ledende innen styringssystemer til cruisenæringen, påpeker dag- lig leder i Wärtsilä Valmarine, Alf-Tore Hov som legger til at det er lite som tyder på at markedet skal avta med det første. – Nei, cruisemarkedet bare vokser og vokser for tiden, og vi har en ordre- reserve som varer helt fram til 2026, sier Hov. Selskapet er en del av den Finland-baserte gigantkonsernet Wärtsilä som har over 18.000 ansatte fordelt på lokasjoner i 60 land og en omsetning på nærmere 50 milliarder kroner. I Norge har konsernet rundt 1000 ansatte fordelt på Moss, Asker, Stord, Bømlo og Drammen. De norske avdelingene leverer industri- ledende produkter og løsninger for avanserte fartøy, flytende produksjonsplattformer, boreenheter og til industrien. 30.000 SIGNALER Drammensbedriftens systemstyringsprodukt er utviklet til å takle veldig komplekse system på store skip. Det dreier seg om avanserte cruiseskip som er som en liten landsby å regne med over 5000 passasjerer og mannskap på over 2.000. – Ombord et slikt stort cruiseskip er det over 30.000 signaler som skal håndeters i en eller annen form, alt fra styring av motorer, pumper, ventiler og airconditionanlegg. Det er snakk om å integrere og styre alle disse signalene riktig og ikke minst ha reserveløsning for alt. Systemene må rett og slett skreddersys til hvert enkelt skip, og grunnen til at vi har lykkes så bra i så mange år er at vi har en veldig erfaren og kompetent arbeidstokk som i tillegg har fokus på service og fleksibilitet, sier salgs- og markeds- sjef Tom-Gunnar Olsen. Drammensselskapet leverer i tillegg navigasjonssystem både til den maritime næringen og til forsvaret i eksempelvis India, Emiratene, Frankrike, Sverige og Norge. Og nå har Wärtsilä Valmarine også planer om å gå inn i LNG-skip-markedet som er sterkt voksende blant annet i Kina. STOR: «Carnival Breeze» er ett av de 150 cruiseskipene som drammens- selskapet «Wärtsilä Valmarine» har levert automasjonssystem til. Skipet har plass til 3690 passasjerer. TESTING: Daglig leder i Wärtsilä Valmarine AS, Alf-Tore Hov (t.h.) og salgs- og markedssjef Tom-Gunnar Olsen i avdelingen på Åssiden der de avanserte styringssystemene testes ut.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTY0MDg=