DRM24 NR 2 - 2018

15 JAKTER KOMPETANSE: Næringsforeningens prosjektledere Jostein Rensel og Cecilie Brunsell står i spissen for kampanjen «Kloke hoder» der Næringsforeningen i Drammensregionen har gått sammen med ti lokale bedrifter for å rekruttere ny kompetanse. Nå dras det blant annet i gang en helt ny kampanje der nærings- livet og næringsforeningen for første gangen går ut sammen om å rekruttere flere kloke hoder til byen. – Idéen til rekrutteringskampanjen kom da flere lokale nærings- livsaktører slet med å få tak i de «rette folka» til sine stillinger, forteller ansvarlig for kampanjen, prosjektleder Jostein Rensel i Næringsforeningen i Drammensregionen. Målgruppen er søkere med minst tre års høyere utdanning. – Vi ønsker å få fram at Drammen allerede har mange kompetansearbeidsplasser og spennende fagmiljø, og synlig- gjøre at man derfor ikke nødvendigvis må dra til Oslo eller andre steder for finne denne rette jobben. Samtidig vil vi prøve å til- trekke oss mer kompetanse utenifra og stimulere til nyetablering av kunnskapsbaserte bedrifter, påpeker Rensel. TILGJENGELIG – Og så vil vi gjerne se at unge drammensere, som har dratt uten- bys for å studere eller jobbe, flytter tilbake til hjemkommunen for å bidra med sin nye kompetanse, påpeker Cecilie Brunsell. Prosjektlederne tror stikkordet er «tilgjengelighet». – Det går tog hvert tiende minutt mellom Drammen og Oslo, det er bare en times reise til Gardermoen og Torp, vi har egen havn og byen er veldig kompakt med kort vei til det aller meste inkludert kultur og natur. Og nå får også høyskolen universitetsstatus. Det ligger egentlig til rette for at hele området nå skal vokse som kunn- skapsregion, sier Cecilie Brunsell som tror dette vil gi en smitte- effekt både i forhold til arbeid, tilflytting og utdanning. Her ligger mer info om «Kloke hoder»-kampanjen: drammenworks.no/klokehoder TEMABIL AG UTGITT AV NÆRINGSFORENINGEN I DRAMMENSREGIONEN

RkJQdWJsaXNoZXIy NTY0MDg=